فصل دوم پایان‌نامه

فصل دوم را می توان سنگ زیرین پایان نامه و مبنای طرح نظری پژوهش معرفی کرد که معمولا به عنوان وظیفه ای تحمیلی با کپی برداری همراه است
هر چند این فصل در تحقیقات کیفی و کمی نسبتا کاربرد های متفاوتی دارد اما نشان دهنده موجه بودن پایان نامه یا پژوهش می باشد

در پایان نامه های کمی مبانی نظری مشخص کننده مسیر و اهداف تحقیق است در حالی که در نوعی کیفی این فصل بیشتر نشان دهنده تحقیقات مرتبط است و الزامی ندارد که مسیر و هدف دهنده پایان نامه باشد.
معمولا” از فصل دوم پایان نامه تحت عناوینی چون “بررسی مبانی تحقیق”، “بررسی مبانی نظری پژوهش” یا “بررسی ادبیات موضوع” و… نام برده می شود و تقریبا” بخش زیادی از پایان نامه را به خود اختصاص می دهد. معمولا” دانشجویان این فصل را ساده ترین بخش کار پایان نامه قلمداد می نمایند چرا که معتقدند با جستجوی کلیدواژه های تحقیق در اینترنت می توانند مطالب آماده ای را پیدا نمایند و فقط لازم است که این مطالب در کنار یکدیگر قرار بگیرند. این در حالیست که این تصور، تصور اشتباهی بوده و اهمیت تدوین درست فصل ۲ کمتر از سایر فصل های پایان نامه نیست. در اینجا، نکاتی جهت تدوین درست فصل ۲ ارائه می گردد.
مشکلی که در پایان نامه های دانشجویان به کرات مشاهده شده است, نگارش فصل دو بر اساس نوشته های پایان نامه های دیگر است. به شکلی که در تجزیه مطالب آورده های بسیار مناسبی مشاهده می شود اما در ترکیب الگوی مناسب و سیر تکامل و منسجمی مشاهده نمی شود.

بهترین توصیه برای افرادی که قصد دارند پایان نامه مطلوبی داشته باشند این است که فصل ۲ یا مبانی نظری خود را حداقل ۳ بار نگارش نمایند.

بار اول : جمع آوری تعاریف – مبانی به صورت فیش نویسی شده یا نگارش شده در فایل های استانداردی که قابلیت فراخوانی داشته باشد

بار دوم : مطالعه بخش های جمع شده و استفاده از جدول یا طرحی مشخص برای چینش این داده های اطلاعاتی به صورت ستون فقرات ماهی وار(مطالب اصلی به فرعی مشخص شده و مطالب اصلی نیز به صورت روابط منطقی به هم مرتبط باشند). لازم به توضیح است دارا بودن فلسفه فکری صحیح برای سازمان دهی این فصل شناخت و اشراف نسبتا مطلوب پژوهشگر را می طلبد)

بار سوم :روایت مبانی جمع آوری شده از زبان خود پژوهشگر و خلاصه سازی به صورت جداول و شکل ها برای استفاده از خلاقیت های فردی در نگارش مطالب نسبتا تکراری
لازم است محقق در فصل ۲(بخش اول)، تشابه ها و تفاوت های معنایی احتمالی کلیدواژه های تحقیق خود را با مفاهیم هم خانواده مشخص نماید. مثلا”، کسی که قرار است در موضوع انگیزش به مطالعه بپردازد باید تفاوت ها و مشابه های آنرا با مفهوم رضایت شغلی مشخص نماید.

هر چقدر محقق در فصل ۲، بتواند تحقیقات بیشتری را مورد مطالعه قرار دهد و تئوری های بیشتری را ملاحظه نماید کار وی در فصل ۵ که باید به بحث و تبیین نتایج تحقیق خود پرداخته و مشابهت ها و تفاوت های یافته های خود را با تحقیقات مشابه بیان نماید، آسان تر خواهد بود. همچنین، محقق باید بتواند با بهره گیری از نظریه های موجود، یافته های تحقیق خود را توضیح دهد و بیان نماید چرا نتیجه تحقیق به چنین یافته هاییی ختم گردیده است.
در فصل ۲ مطالب باید منسجم بوده و معنا و منظور واحدی را دنبال نماید یعنی مطالب قبل و بعد باید مکمل همدیگر بوده و با یکدیگر در ارتباط باشد بگونه ای که هر کسی آن‌را مطالعه نماید به هدفمندی مطالب پی برده و منظور نویسنده را از مطالب ارائه شده درک نماید.

قاعده بر آن است که با خاتمه یک پاراگراف، رفرنس یا رفرنس های مطالب آن پاراگراف بر اساس روش های استاندارد( که در حال حاضر معمولا” روش APA است) در انتهای پاراگراف یا انتهای هر جمله داده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.