مریم صراف زاده

دکتر مریم صراف زاده

استادیار دانشگاه تهران – دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی

تحصیلات

  • کارشناسی, ۱۳۷۵, کتابداری در شاخه پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • کارشناسی ارشد, ۱۳۷۸, کتابداری و اطلاع رسانی, تهران
  • دکتری تخصصی, ۱۳۸۷, سیستم های اطلاعاتی در کسب و کار, آر.ام.آی.تی- ملبورن استرالیا

کتاب‌های تالیفی

  • صراف زاده، مریم و سیما آموزگار. “دسترسی آزاد: راهکاری برای ترویج و همگانی کردن علم.” تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی، ۱۳۹۶٫
  • صراف زاده، مریم و سیما آموزگار. “مدیریت اطلاعات شخصی با ذخیره ابری.” تهران: نشر کتابدار، ۱۳۹۷٫
  • صراف زاده، مریم، الهه حسینی و نرگس خالقی . “فرهنگ لغات پرکاربرد در پایگاههای اطلاعاتی.” تهران: پیام حنان، ۱۳۹۷٫

فصلی از کتاب

  • صراف زاده، مریم و نرگس خالقی. “خدمات نوین کتابخانه های دانشگاهی.” تهران: چاپار، ۱۳۹۵٫
  • صراف زاده، مریم. “دائره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی.” تهران: کتابخانه ملی و مرکز اسناد جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۹۷٫

کتاب های غیر از تالیف و ترجمه

  • صراف زاده، مریم. “شیوه نامه گام به گام نگارش پایان نامه ویژه گرایش های علوم انسانی و اجتماعی.” قم: دانشگاه حضرت معصومه(س)، ۱۳۹۶٫
  • صراف زاده، مریم. “نشانه آزاد پژوهشگران و نویسندگان (ارکید).” تهران: کتابخانه ملی و مرکز اسناد جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۹۷٫

مقالات چاپ شده در نشریات بین المللی

 

  • “Knowledge management and the LIS professions: investigating the implications for practice and for educational provision.” Australian Library Journal 55, no. 1 (2006): 12-29.
  •  “Knowledge Management Education for LIS Professionals: some recent perspectives.” Journal of education for library and information science 47, no. 3 (2006): 218-237.
  •  “LIS professionals and knowledge management: some recent perspectives.” Library Management 27, no. 9 (2006): 621-635.
  • “Reflections of information professionals on knowledge management competencies in the LIS curriculum.” Journal of education for library and information science 48, no. 3 (2007): 168-186.
  •  “Exploring the benefits of KM education for LIS professionals.” EDUCATION FOR INFORMATION 27, no. 1 (2009): 1-20.
  •  “Integration of knowledge management with the library and information science curriculum: some professional perspectives.” Journal of education for library and information science 50, no. 3 (2009): 152-163.
  •  “Reusing knowledge in online forums: a pilot study.” Libri 60, no. 2 (2010): 153-164.
  •  “The status of Web 2.0 in Iran’s LIS education.” EDUCATION FOR INFORMATION 28, no. 2-4 (2010): 233-245.
  •  “Knowledge management and its potential applicability for libraries.” Library Management 31, no. 3 (2010): 198-212.
  •  “Multicultural, Virtual Work Places: Opportunities and Challenges for LIS Educators.” International Journal of Information Science and Management 10, no. 1 (2012): 89-102.
  •  “The familiarity and use of reference management software by LIS faculties in Iran.” New Library World 115, no. 11/12 (2014): 558-570.
  •  and Narges Khaleghi. “Instruction of Citation Management Tools by Academic Librarians: The Need for Training the Trainers.” Webology 14, no. 1 (2017): 1.
  • صراف زاده، مریم. “آگاهی و استفاده مدرسان کتابداری و اطلاع رسانی ایران از فناوری های وب ۲٫” پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات ۲۸، ۱ (۱۳۹۱): ۲۱-۳۸٫

مقالات چاپ شده در نشریات داخلی

  • صراف زاده، مریم. “بررسی سهم ایران در تحقیقات کشاورزی جهان : سنجش کتابشناختی بانک های اطلاعاتی CAB ، Agris ، Agricola از ابتدا تا سال ۱۹۹۷٫” فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات ۱۰، ۲ (۱۳۷۸): ۶۹-۸۸٫
  • صراف زاده، مریم. “انعکاس مقالات محققان ایرانی در دو بانک اطلاعاتی کب و اگریس.” فصلنامه رهیافت ۲۲، ۱-۲ (۱۳۷۹): ۸۸-۹۷٫
  • باقری ، فاطمه و مریم صراف زاده. “کتابخانه ها و تلاش برای بقا: آیا مدیریت دانش گزینه صحیح است؟.” اطلاع شناسی ۳، ۱-۲ (۱۳۸۴): ۷۸-۶۱٫
  • صراف زاده، مریم. “کتابداران و مدیریت دانش: مروری بر متون موجود.” اطلاع شناسی ۳، ۱-۲ (۱۳۸۴): ۲۳-۳۶٫
  • صراف زاده، مریم. “برخی کارکردهای آموزشی و پژوهشی وبلاگها.” ماهنامه ارتباط علمی (نما) ۵، ۱ (۱۳۸۴): ۱-۴٫
  • جمالی مهموئی، حمیدرضا، مریم صراف زاده و سعید اسدی. “پیمایش الکترونیک.” فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی ۱۲، ۱۲ (۱۳۸۷): ۷۸-۸۸٫
  • صراف زاده، مریم. “نقد کتاب مدیریت دانش: فرآیند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها.” فصلنامه نقد کتاب «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» ۱۴، ۱۵۸ (۱۳۸۹): ۳۷-۳۹٫
  • صراف زاده، مریم. “نقد کتاب مقدمه ای بر یادگیری الکترونیکی.” فصلنامه نقد کتاب «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» ۱۴، ۹ (۱۳۹۰): ۵۸-۶۰٫
  • صراف زاده، مریم. “اشتراک تجربیات تدریس.” عطف ۱، ۱ (۱۳۹۱): ۱٫
  • صراف زاده، مریم. “نقد کتاب پایا ن نامه و رساله دانشگاهى پژوهش، نگارش و دفاع.” فصلنامه نقد کتاب «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» ۱۶، ۴ (۱۳۹۲): ۳۲-۳۶٫
  • صراف زاده، مریم. “نقد کتاب مدیریت دانش: نگاهی جامع بر ابزارها و تکنیک ها.” فصلنامه نقد کتاب «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» ۱۶، ۱۱ (۱۳۹۲): ۲۸-۳۱٫
  • صراف زاده، مریم و سهیلا علوی. “جایگاه شبکه‌های اجتماعی آنلاین در میان دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی.” مجله اللغه العربیه و آدابها فردیس قم التابع لجامعه طهران ۱، ۱ (۱۳۹۳): ۴۴-۵۶٫
  • صراف زاده، مریم و محترم صادقی. “استناد و نرم افزارهای استنادی: لزوم آموزش آنها در کتابخانه های دانشگاهی.” ماهنامه ارتباط علمی (نما) ۳۰، ۱ (۱۳۹۳): ۱-۱۰٫
  • صراف زاده، مریم. “آشنایی با سایت‌های آموزشی آنلاین – دنیای یادگیری در اینترنت.” وبلاگ یک پزشک ۱۸، ۸ (۱۳۹۳): ۱٫
  • صراف زاده، مریم. “فرصت ها و چالش های موک برای کتابداران و علم اطلاعات و دانش شناسی.” لیزنا ۱۳۹۳، ۲۱۶ (۱۳۹۳): ۱-۳٫
  • صراف زاده، مریم. “مدیریت کلان داده های پژوهشی: نقشی نوین برای کتابخانه های دانشگاهی.” فصلنامه نقد کتاب «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» ۲، ۶ (۱۳۹۴): ۲۶۵-۲۷۳٫
  • صراف زاده، مریم. “نقد کتاب مدیریت دانش هم افزا.” فصلنامه نقد کتاب «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» ۲، ۷-۸ (۱۳۹۴): ۱۵۵-۱۶۰٫
  • صراف زاده، مریم. “کتابخانه ها و کتابداران در عصر موک.” نشریه علوم و فنون مدیریت اطلاعات ۱، ۲ (۱۳۹۵): ۱۱-۳۲٫
  • صراف زاده، مریم. “کوک چهارم و کتابداری.” لیزنا ۱، ۱ (۱۳۹۶): ۹۶٫
  • صراف زاده، مریم و نرگس خالقی. “میزان حضور نرم افزارهای مدیریت استناد در وب گاه¬های دانشگاه¬های ایران.” نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی ۵۱، ۱ (۱۳۹۶): ۱٫
  • صراف زاده، مریم. “مصاحبه فرادرس با دکتر مریم صراف‌زاده، درباره رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی.” وبلاگ فرادرس ۲۹، ۸ (۱۳۹۶): ۹۶٫
  • فلاح، محمد، زهرا چمنی و مریم صراف زاده. “دیداری‌سازی شبکه هم‏تألیفی مجلات علمی پژوهشی فارسی حوزه علوم ورزشی دانشگاه تهران.” مدیریت اطلاعات و دانش شناسی ۳، ۲ (۱۳۹۶): ۴۹-۶۲٫
  • صراف زاده، مریم. “نشریات جعلی را بشناسیم.” نشریه علوم و فنون مدیریت اطلاعات ۳، ۳ (۱۳۹۶): ۲-۱۴٫
  • صراف زاده، مریم. “دنیایی حرف و سکوتی این چنین؟ چرا با نوشتن بیگانه‌ایم؟: سخنی با کتابداران عزیز.” کتابدار ۲٫۰ ۳، ۵ (۱۳۹۶): ۱٫
  • صراف زاده، مریم. “استاد علی‌بیگ: همیشه در تکاپو و حرکت.” یادداشت های دانشجویی ۱، ۱ (۱۳۹۶): ۱٫
  • صراف زاده، مریم. “سواد دیجیتالی و اطلاعاتی؛ حلقه مفقوده جامعه اطلاعاتی در ایران.” کتابدار ۲٫۰ ۴، ۱ (۱۳۹۷): ۱-۵٫
  • صراف زاده، مریم و پرنیان عیسی زاده. “از کجا بفهمیم که نشریه معتبر و مناسبی را برای انتشار مقاله خود برگزیده‌ایم؟.” کتابدار ۲٫۰ ۴، ۱ (۱۳۹۷): ۱-۴٫
  • صراف زاده، مریم و نیلوفر صلح جو. “الفبای پایان نامه نویسی: حاشیه های مهم تر از متن.” کتابدار ۲٫۰ ۴، ۱ (۱۳۹۷): ۱-۱۶٫
  • ناصری، الهه و مریم صراف زاده. “کریتیو کامنز: مجوزها و دسترسی‏‌ها.” ماهنامه ارتباط علمی (نما) ۴۵، ۱ (پیاپی ۱۴۲) (۱۳۹۷): ۱-۱۸٫
  • صراف زاده، مریم، رباب محمدی منفرد و محمد عزار سقلی. “کتابخانه‌ها به عنوان مکانی برای تعامل اجتماعی.” ماهنامه ارتباط علمی (نما) ۴۲، ۲ (۱۳۹۷): ۱-۱۰٫
  • زاهدی، شیرین و مریم صراف زاده. “مروری بر مفاهیم و نظریه‌های علم آزاد.” ماهنامه ارتباط علمی (نما) ۴۳، ۱ (۱۳۹۷): ۱-۱۵٫
  • صراف زاده، مریم و هاجر محمدی. “کنفرانس های جعلی.” کتابدار ۲٫۰ ۴، ۳ (۱۳۹۷): ۱-۱۴٫
  • صراف زاده، مریم و امیرحسین رجب زاده عصارها. “کتابداران علیه سرقت علمی: آموزش اخلاق پژوهش و استناد در کتابخانه‌های دانشگاهی.” کتابدار ۲٫۰ ۴، ۴ (۱۳۹۷): ۱-۲۹٫
  • صراف زاده، مریم و نرگس شیخ. “ارتباطات علمی در فضای مجازی؛ ضرورت حضور پژوهشگران در وب اجتماعی.” شناسه ۶، ۱۵-۱۶ (۱۳۹۷): ۱-۱۱٫

همایش‌های بین المللی

  • Afsaneh Hazeri, and Bill Martin. “Educating future knowledge-literate library and information science professionals.” Asia-Pacific Library and Information Education and Practice (A-LIEP), Singapore.
  • Ferguson, Stuart, and . “Migrating LIS professionals into knowledge management roles: What are the major barriers?’.” Educause Australasia, Melbourne.
  • Soon, Lisa, and . “Collaboration for group assignment in distance education: m-learning opportunities and challenges.” IADIS International Conference, Mobile Learning 2010,.
  • Soon, Lisa, and . “Student experiences: Collaboration for group assignment in distance education.” 2nd International Conference on Education Technology and Computer (ICETC), 2010, Shanghai.
  • , . “Preparing students for online group work in distance education.” Second International Conference on E-Learning and E-Teaching (ICELET), 2010, Tehran.
  • , . “Social Networking Status among Iranian MLIS Students.” 5th International Conference on Asia-Pacific Library and Information Education and Practice (A-LIEP 2013): “Issues and Challenges of the Information Professions in the Digital Age”,.

همایش‌های داخلی

  • صراف زاده، مریم، فاطمه باقری و افسانه حاضری. “بررسی موانع ورود کتابداران به عرصه مدیریت دانش.” همایش مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و بر هم کنش ها، تهران.
  • زینالی، وحیده و مریم صراف زاده. “قیمت‌گذاری متمایز کالاهای اطلاعاتی در بازار نشر الکترونیک : چالش‌ها و موانع.” همایش نشر الکترونیک: رویکردها و مسائل، تهران.
  • خدری، عمار و مریم صراف زاده. “جستجوی اطلاعات سلامت در اینترنت: مروری بر پژوهش های انجام شده.” اولین همایش ملی سواد سلامت، مشهد، مشهد.
  • نقشینه، نادر، مریم صراف زاده و فرزانه کشاورز امامی. “ارائه زیرساخت نرم افزاری جهت توسعه سیستم آرشیو ملی ایران به عنوان یک سامانه تعامل اطلاعاتی.” اولین کنفرانس بازیابی تعاملی اطلاعات، کیش.

    منبع روزمه

مطالب مرتبط