مجله تایم TIME

زهرا بزرگ زاده شهدادی

تایم (TIME) یکی از مجله های معروف خبری هفتگی در آمریکا است که هم ردیف دو مجله مهم خبری دیگر در این کشور، نیوزویک و یواس نیوزورلد اند ریپورت است. مجله تایم که به بررسی وقایع و رویدادهای سیاسی، اقتصادی، هنری، مذهبی، علمی، ورزشی، تجاری و اجتماعی می پردازد، از لحاظ موضع گیری سیاسی، راست گرا است و به طور کلی سیاست های آمریکا را در جهان منعکس و از آن طرفداری می کند. نسخه اروپایی مجله تایم

(Time Europe) که قبلا به «تایم آتلانتیک» معروف بود، در لندن منتشر می شود و در سطح خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین (از سال ۲۰۰۳) توزیع می شود. نسخه آسیایی تایم نیز با نام Time Asia در هنگ کنگ به چاپ می رسد. در کانادا نیز این مجله با نام Time Canada در تورنتو منتشر می شود. تایم پاسیفیک، مخصوص جنوب اقیانوس آرام است نیز استرالیا، نیوزیلند و دیگر جزایر این اقیانوس را پوشش می دهد و محل چاپ آن شهر سیدنی در استرالیا است.درآمد مجله تایم از طریق آگهی برای موسسات و شرکت های چندملیتی در سطح جهان از جمله بی ام و، خطوط هوایی سوئیس، جنرال موتورز، خطوط هوایی ایرفرانس و… تامین می شود. همچنین وزارت خارجه آمریکا قسمتی از بار مالی این نشریه را به ازای منعکس کردن خط مشی دولت آمریکا بر عهده دارد. این مجله در برخی از آگهی های خود حروف کلمه TIME را چنین تفسیر می کند: Today Information Means Everything که معنای آن، این است: «اطلاعات امروز یعنی همه چیز.»

• تاریخچه

در سال ۱۹۲۳مجله تایم به عنوان اولین مجله خبری هفتگی در آمریکا به وسیله برایتون هادن (Briton Hadden) و هنری لوسی (Henry Luce) تاسیس شد. این دو تاپیش از تاسیس این مجله در روزنامه یالی دیلی نیوز (Yale Daily News) به عنوان رئیس وسردبیر اجرایی آن فعالیت می کردند. هادن دارای شخصیتی شوخ طبع بود و تایم را به صورت مجله ای فکاهی تلقی کرده و آن را با این شیوه به چاپ می رساند. در نظر گرفتن چنین محتوایی برای این مجله موجب شد تا عده زیادی از خوانندگان در آن زمان، به کارگیری طنز و شوخی را برای یک مجله جدی، بسیار سبک بدانند و از آن انتقاد کنند. آنها این مجله را درخور ارائه گزارش های وزین درباره چهره های سرشناس به ویژه سیاستمداران، صنعت سرگرمی و تفریح و مسائل فرهنگی می دانستند.هدف از تاسیس مجله تایم، انتشار اخبار در میان مردم بود. اولین شماره این مجله در سال ۱۹۲۳منتشر شد و مهمترین مطلب آن در مورد جوزف جی کانون، سخنگوی بازنشسته مجلس نمایندگان آمریکا بود. صفحه People مجله تایم نیز تاثیر مثبت زیادی برروی خوانندگان برجای می گذاشت. پس از مرگ هادن در سال ۱۹۲۹ لوسی تنها زمامدار مجله تایم و شخصیتی مهم در تاریخ رسانه های قرن بیستم شد. در این سال روی لارسن

(Roy Larsen) که مدیر عامل مجله تایم بود، ۵۵۰ سهم از سهام «شرکت تایم» (Time Inc) را خریداری کرد. وی که بعدها رئیس شرکت تایم شد، در تاریخ طولانی این شرکت صاحب نفوذترین و مهمترین شخصیت پس از لوسی به شمار می آید. با این وجود پس از مرگ هادن بزرگترین سهامدار شرکت تایم، هنری لوسی بود که این مجتمع رسانه ای را با شیوه ای مستبدانه اداره می کرد و لارسن به عنوان دومین سهامدار بزرگ شرکت تایم در تمامی امور، وی را همراهی می کرد. در سال ۱۹۲۹روی لارسن به عنوان مدیر و نایب رئیس شرکت تایم انتخاب شد.در زمان مرگ لوسی در سال ۱۹۶۷ سهام شرکت تایم که متعلق به وی بود در حدود ۱۰۹میلیون دلار ارزش داشت و درآمدی بیش از ۴/۲میلیون دلار در سال را برای وی به همراه می آورد. ارزش سهام لارسن در شرکت تایم در طول دهه ۱۹۶۰در حدود ۸۰ میلیون دلار بود یعنی زمانی که روی لارسن هم مدیر شرکت تایم بود و هم رئیس کمیته اجرایی این شرکت و هنوز به عنوان نایب رئیس شرکت تایم که تا اواسط ۱۹۷۹عهده دار آن بود، منصوب نشده بود. براساس مقاله ای که در روزنامه نیویورک تایمز در سال ۱۹۷۹ به چاپ رسید، لارسن تنها کارمند در تاریخ این شرکت است که از قانون بازنشستگی اجباری در سن ۶۵ سالگی مستثنی شده است.پس از این که در سال ۱۹۲۳مجله تایم به صورت هفتگی، کار انتشار خود را آغاز کرد، لارسن توانست با بهره گیری از شبکه های رادیویی آمریکا در سراسر جهان که وسیله خوبی برای تبلیغ این مجله بودند، تیراژ آن را بالا ببرد.

• سبک نگارش مجله

مجله تایم همواره سبک نوشتاری مخصوص به خود را مورد استفاده قرار داده است ولی برخی نشریات مانند نیویورکر در مقاله ای این سبک نگارش را مورد تمسخر قرار داده اند. با این حال جملات وارونه که در روزهای نخست به طور مرتب از سوی این مجله از آن استفاده می شد، مدت های زیادی است که دیگر به کار برده نمی شود.این مجله تنها یک سرمقاله رسمی در سال ۱۹۷۴به چاپ رسانده است که در این سرمقاله خواستار استعفای ریچارد نیکسون پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این سال و ماجرای واترگیت شد.مجله تایم همچنین به خاطر استفاده از حاشیه ای به رنگ قرمز در روی جلد آن معروف است. این حاشیه قرمزرنگ فقط یک بار در تاریخ هشتاد ساله این مجله تغییر پیدا کرد و آن هم پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا بود که به رنگ سیاه منتشر شد و علت آن نشان دادن تاثر و اندوه این مجله از این حادثه بود.

• ادغام

مجله تایم در سال ۱۹۸۹پس از آن که شرکت تایم و «شرکت ارتباطات وارنر» با یکدیگر ادغام شدند، بخشی از «شرکت تایم وارنر» شد. از سال ۲۰۰۰ این مجله بخشی از شرکت AOL متعلق به تایم وارنر بود که در سال ۲۰۰۳ نام این شرکت به شرکت تایم وارنر تغییر یافت.

مطالب مرتبط