چگونه توانستم اضطراب دانش‌آموزم را برطرف کنم؟

دانلود فایل

‌ا‌ین پژوهش به منظور بهبود اضطراب به صورت مطالعه موردی با ارائه‌­ی تمرین­های موثر برای آن، انجام شده است. گر‌یه‌­های مداوم، بی­قراری­ و اضطراب دانش آموز مورد نظر در کلاس، محیط مدرسه، زمان تدریس، ساعات املاء، پرسش از دروس و مخصوصاً در ساعت آخر که اولیاء به دنبال دانش آموزان می­‌آ‌‌مدند، باعث بر هم زدن نظم کلاس و تمرکز دانش­آموزان می‌­شد. پس از این مشاهدات سعی شد با جمع­آوری اطلاعات از وضعیت خانوادگی، ثبت مشاهدات، مصاحبه و مشورت با مدیر، معاونین، مشاورین و بررسی پرونده‌­ی دانش‌­آموز، اقدام به حل مشکل دانش‌­آموز نمایم. در این بررسی تصمیم بر آن شد که با استفاده از روش­هایی مانند الگودهی، کتابخانه‌­ای، پرت کردن حواس، حساسیت زدایی و برخی از شیوه­‌های درمان مانند تشویق، مشغول کردن ذهن دانش­آموز به خاطرات خوشایند، کشیدن نقاشی و غیره برا بهبودی مشکل اضطراب دانش‌­آموز اقدام نمایم. البته توجه بیش ازحد خانواده به دانش‌­آموز و استفاده از روش­های تربیتی نامناسب و وابستگی بیش از حد به مادر، باعث تشدید این اضطراب شده بود، بنابراین، لازم به ذکر است که نقش خانواده در این امر بسیار پررنگ و مؤثر است و با کمک آن­ها می‌­توان مشکل را راحت­تر مرتفع نمود. در پایان نیز شایان ذکر است که استفاده از روش­های پیشنهادی در این پژوهش موثر واقع شده است و امیدواریم که نتایج پژوهش به علاقه‌­مندان تعلیم و تربیت یاری برساند و باعث پیشرفت و تعالی کشور عزیزمان ایران شود.

مطالب مرتبط