عادات مناسب تغذیه‏

عادات مناسب تغذیه‏
آنچه پدر و مادر باید بدانند
یاد دادن این مسئله به کودکان که چگونه غذاى خوب انتخاب کنند بسیار مهم است. اما گاهى تصور بر این است که القاى راه و رسم خوب غذا خوردن به بچه‏‌ها یا نوجوانان دشوار مى‏‌باشد.
آنچه در زیر مى‌‏آید به کودک شما کمک مى‌‏کند که در مدرسه، در خانه و در خیابان راه و رسم غذاى سالم خوردن را رعایت کند.

مدل بچه‏‎هاى خود باشید
حتماً تاکنون متوجه شده‌‏اید که نقش شما در الگو بودن براى فرزندتان تا چه اندازه اهمیت دارد. براى اینکه بتوانید سرمشق خوبى براى غذا خوردن کودک‏تان باشید باید به طور منظم با آنها غذا بخورید.
امروزه خانواده‏‌هاى پر مشغله فرصت با هم غذا خوردن را کمتر پیدا مى‏‌کنند. اما باید سعى کنید تا جایى که امکان دارد وعده‌‏هایى از غذا را در کنار هم صرف نمایید.
در کنار هم غذا خوردن فواید بى‏‌شمارى دارد که به چند مورد آن اشاره مى‏‌شود:
– به شما این توانایى را مى‏دهد که براى کودکان خود الگوى خوب غذا خوردن باشید.
– مطمئن مى‏شوید که فرزندتان غذاهاى مقوى مى‏‌خورد.
– مى‏‌توانید غذاهاى مورد علاقه کودک‏تان را بشناسید و متوجه شوید کدام غذا را دوست ندارد.
– فرصت پیدا مى‏‌کنید تا غذاهاى جدید را به او بشناسانید.
– از ادا و اصول‏هاى فرزندتان در غذا خوردن آگاه مى‏‌شوید.
غذاهایى که کودک در خانه مى‏خورد مى‏‌تواند به او در انتخاب غذاى مدرسه کمک کند. شما مى‌‏توانید با رعایت موارد زیر او را تشویق کنید تا عادات غذایى خوب داشته باشد.
– انواع میوه‌‏ها، سبزیجات، نان‏هاى سبوس‏دار و غذاهاى صبحانه‏‌اى براى او بخرید.
– زمان‏هاى خاصى را براى غذا و میان‏وعده مشخص کنید.
– میان‏وعده‏‌هاى شیرین و پرچرب را محدود کنید.
– از اضافه کردن نمک فراوان به غذا خوددارى نمایید.
– کودک خود را تشویق نمایید تا به جاى نوشیدن آب میوه‏هاى بدون کالرى و نوشابه‏‌ها آب یا شیر فراوان بیاشامد.
– به کودک خود غذا یا نوشیدنى‏‌هاى بدون کافئین بدهید.
– سعى کنید الگوى خوبى را براى فرزندتان باشید (انتظار نداشته باشید او به عنوان میان‏‌وعده به آب، شیر یا سیب قانع باشد. وقتى خود شما نوشابه یا چاى و شیرینى مى‏‌خورید.)

منبع: ماهنامه پیام زن ۱۳۸۶ شماره ۱۸۹، آبان
به نقل از: kidsHealth.org
نویسنده : پرنده افشارى