من با سکوت آغاز می کنم
روزنامه همشهری چهارشنبه 17 مرداد ,1375 7 آگوست ,1996 سال چهارم , شماره 1036
نگاهی به زندگی و آثارکیت جارت, موسیقیدان
موسیقی جارت آمیزه ای عقلانی ازاعتقاد به عالم روح و ماوراءالطبیعه
است
کیت جارت , آهنگساز 50 ساله امریکایی , اوج فعالیت حرفه ای خود را
سال گذشته با برگزاری توری در سرتاسر ایالات متحده به نمایش گذاشت. وی
علاوه بر اجرای کنسرت های زنده در هفت شهر, به طور همزمان مجموعه ای از 6
سی دی( CD ) باعنوان کیت جارت در نت آبی عرضه کرد که شامل اجراهای
سه گانه( Trio ) جاز اوست . مجموعه آثارکلاسیک وی نیزدربرگیرنده
موسیقی باخ تابارتوک است. او همچنین در سال گذشته کنسرتو پیانو
موتسارت را به همراهی سنفونی بوستن به اجرا گذاشت. جارت اکنون
نه تنها موفق تر بلکه پیچیده تر از همیشه خود را جلوه گر ساخته است.
دوره فعالیت جدی جارت, با اجرای بداهه نوازیهای سولو او در اروپا
در اوسطدهه ,1970 با موفقیت های چشمگیری مواجه شد آلبوم 1975 او
کنسرت کلن , با فروش 2,5 میلیون نسخه , پرفروش ترین آلبوم تک نوازی
پیانو تاکنون بوده است.
جارت که مدتی نیز به فراگیری علم فلسفه پرداخته است می گوید:
موسیقی باید بتواند ارتباطی پویا و پرشور بین ما و زندگی برقرار
سازد, موسیقی باید از لذتی درونی برخوردار باشد.
این موسیقیدان اهل آلن تاون ازایالت پنسیلوانیا, از هفت سالگی به
اجرای تک نوازیهای پیانو در شهر خود می پرداخت. وی درباره دنباله روی
نکردن از دیگر آهنگسازان امریکایی ازجمله , کوپلند( Copland Adron )
وگلاس( Glass Philip ) می گوید: من با کمک موسیقی شیوه ای غیرمعمول
را رواج دادم که مخالف با برچسب زدن های متداول بر روی هر کاری بود.
در هر رودخانه ای که در مسیرم قرار می گرفت پیش می رفتم, با این
اطمینان که موجب قطع جریان خواهم شد. جارت که ساکسوفون, رکوردر,
طبل و بسیاری سازهای دیگر نیز می نوازد,به مدت یک سال به فراگیری موسیقی
جاز درکالج موسیقی برکلی پرداخت.
ولی در اواسط دهه 1960 به خاطر همکاری باراهاسان رولاندکیرک ,
نوازنده ساکسوفون, وقفه ای در این آموزش ایجاد شد; که با اجراهای
موسیقی پاپ با همراهی دو نوازنده دیگر و گاهی نیز تک نوازی ادامه
یافت . در سال 1971 یک مدیر ضبط آلمانی , بر آن شد تا اجراهای جارت
جوان را با عنوان مجموعه موسیقی معاصر ضبط کند, که تاکنون نیز ضبط
برنامه های این آهنگساز برعهده همین شخص است.
جارت, چه به هنگام اجرای کنسرتهای باخ, چه در اجرای بداهه نوازیها,
و چه به هنگام برهم ریختن اصول رایج در موسیقی همانند آنچه که در
ملودی برگهای پاییزی به چشم می خورد, شنونده را درمقابل صدای
هموار و دلنشین پیانو, ونیز اوج نبوغ و فن موسیقایی خود قرار
می دهد. عبارتهای موسیقایی جارت ,در میان نه تنها میزانها بلکه
لحظه ها قوس می زنند, که تداعی کننده سبک باروک در موسیقی او هستند.
موسیقی جارت, آمیزه ای عقلانی ازاعتقاد به عالم روح و
ماوراءالطبیعه است . او در ملودی ارواح( 1986 ) , با دمیدن به فلوت
پاکستانی ,کوبیدن طبل هندی و به صدا درآوردن شیون سوپرانوساکسوفون
اجرایی چند فرهنگی را ارائه می دهد.
جارت به بهترین نحو به قلب و روح شنونده رخنه می کند, به گونه ای که
دیگرموسیقیدانان معاصر او قادر به انجام آن نیستند. آهنگ کتاب
راهها نیز, که سوئیت گسترش یافته ای برای کلاویکورد است و در سال 1987
به اجرا درآمد, از بدیع ترین آهنگهای سده بیستم به شمار می رود. جارت
در توصیف موسیقی خود می گوید:
من با سکوت آغاز می کنم, و باید در میان نیز رشد کنم. اینگونه است
که موسیقی به من الهام می شود.
منبع: تایم مترجم: سیما سودخواه
نظر شما