ترکیه از چین می‌خواهد که «آزار و اذیت» اویغورها را متوقف کند
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

ترکیه از چین می‌خواهد که «آزار و اذیت» اویغورها را متوقف کند

آنکارا، ترکیه - ترکیه روز چهارشنبه از چین خواست که «آزار و اذیت» اویغورها، یک اقلیت مسلمان در سین کیانگ، منطقه خودمختار غربی این کشور را متوقف کند.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفت که این کشور «با نگرانی عمیق» گزارش‌هایی را در مورد «آزار و اذیت» اویغورها و سایر گروه‌های مذهبی در سین کیانگ دنبال می‌کند.

بیانیه افزود که ترکیه از چین می‌خواهد که «به تعهدات خود در قبال حقوق بشر عمل کند و به همه مردم، صرف نظر از مذهب یا قومیت، احترام بگذارد».

این بیانیه در حالی منتشر شد که یک گزارش جدید از سوی سازمان دیده بان حقوق بشر نشان می‌دهد که دولت چین در سال‌های اخیر میلیون‌ها اویغور را در اردوگاه‌های «بازآموزی» بازداشت کرده است.

گزارش می‌گوید که افرادی که در این اردوگاه‌ها نگهداری می‌شوند، مجبور به ترک دین خود، انکار هویت قومی خود و اعتراف به جرائمی که مرتکب نشده‌اند، می‌شوند.

چین این گزارش‌ها را رد کرده و می‌گوید که اردوگاه‌ها برای آموزش حرفه‌ای به کسانی است که به تروریسم گرایش دارند.

با این حال، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آزار و اذیت اویغورها یک تلاش سیستماتیک برای از بین بردن فرهنگ و مذهب آنها است.

گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر آخرین مورد از انتقادات فزاینده بین‌المللی از چین در مورد برخورد با اویغورها است.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر کشورها چین را به نقض حقوق بشر متهم کرده‌اند و برخی از کشورها تحریم‌هایی را علیه چین اعمال کرده‌اند.

چین این انتقادات را رد کرده و می‌گوید که سیاست‌های خود در سین کیانگ برای «حفظ ثبات و امنیت» ضروری است.

نظر شما