میل کرات: نگینی آجری در دل خراسان
موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

میل کرات: نگینی آجری در دل خراسان

میل کرات، بنایی آجری با ارتفاعی حدود 25 متر، بر فراز تپه‌ای در 25 کیلومتری جنوب غربی تایباد خودنمایی می‌کند. این میل که در مسیر راه قدیم جام و باخرز به خواف قرار گرفته، یادگاری از دوران سلجوقی است و به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه شناخته می‌شود.

معماری میل کرات

  • دو قسمتی: میل کرات دارای ساختاری دو قسمتی است. بخش تحتانی (پایه میل) با ارتفاع 15 متر به صورت هشت ضلعی و بخش فوقانی آن استوانه‌ای است.
  • تزئینات: در بخش انتهایی ساقه هشت ضلعی، بقایایی از تزئینات موسوم به «شرفه» وجود دارد. همچنین در بخش میانی بنا، کتیبه‌ای به خط کوفی در نواری عریض اطراف میل را فرا گرفته که متأسفانه بر اثر عوامل طبیعی به شدت آسیب دیده است. بخشی از تزئینات آن نیز گره چینی‌های آجری است که زیبایی خاصی به بنای میل بخشیده است.
  • وضعیت کج: ظاهراً این بنا از وضعیت قائم خارج بوده و قدری کج به نظر می‌رسد.
  • درگاه: در ضلع جنوب غربی میل، درگاهی وجود دارد که محل دسترسی و ارتباطی به شرفه بوده است.
     

راهنمای مسافران

میل کرات در گذشته به عنوان راهنمای مسافران و کاروانیان در نزدیکی آبادی قدیمی کرات عمل می‌کرده است. این بنا با قرارگیری در مسیر کاروان‌هایی که از ایالات قهستان به سمت شرق در حرکت بودند، علامتی برای هدایت آنها بوده است.

اسلوب معماری

میل کرات اسلوب معماری دوره سلجوقی را به همراه دارد و گنجینه‌ای از هنر و معماری این دوران به شمار می‌رود.

جاذبه‌ای گردشگری

میل کرات با قدمت و معماری منحصر به فرد خود، جاذبه‌ای گردشگری برای دوستداران تاریخ و معماری است. این بنا یادگاری از دوران باشکوه گذشته ایران است و می‌تواند سفری به اعماق تاریخ را برای بازدیدکنندگان رقم بزند.

نظر شما