بازارچه تاریخی سرپوشیده زاهدان: سفری در دل رنگ و هنر
موضوع : شهرشناسی | استان سیستان و بلوچستان -زاهدان

بازارچه تاریخی سرپوشیده زاهدان: سفری در دل رنگ و هنر

بازارچه ای که بوی تاریخ و هنر می دهد

بازارچه تاریخی سرپوشیده زاهدان، یکی از جاذبه های پرطرفدار این شهر کویری، گویی در دل خود، هزاران داستان از هنر، فرهنگ و ذوق مردم این دیار را نجوا می کند. قدم زدن در این بازارچه، نه تنها حس سفری به گذشته را به شما می دهد، بلکه فرصتی برای یافتن نفیس ترین صنایع دستی و یادگاری های زاهدان را نیز فراهم می کند.

بازاری پر از رنگ و نقش

همانطور که از نامش پیداست، این بازارچه سرپوشیده است و با عبور از درب ورودی، گویی وارد دنیایی از رنگ ها می شوید. پارچه های رنگارنگ محلی، لباس های سنتی زنان و مردان بلوچ، سوزن دوزی های ظریف و پر نقش و نگار، آینه کاری های چشم نواز، طلایجات درخشان و ... هر کدام به نوبه خود، چشم شما را خیره خواهند کرد.

هدایایی که بوی اصالت می دهند

در حجره های این بازارچه می توانید انواع صنایع دستی و سوغاتی های زاهدان را پیدا کنید. از قالیچه ها و گلیم های دستباف نفیس گرفته تا حصیرهای بافته شده با ظرافت و هنر، سوزن دوزی های ظریف و پرکار، زیورآلات سنتی و ... هر کدام می توانند به عنوان یادگاری منحصر به فرد از سفرتان به زاهدان، برای شما و عزیزانتان باقی بمانند.

تاریخچه و معماری

بازارچه تاریخی سرپوشیده زاهدان قدمتی حدوداً 90 ساله دارد و در سال 1314 توسط استاد غلامعلی خلفی یزدی ساخته شده است. این بازار با ملات ساروج و خشت ساخته شده و دارای 35 حجره، سقف گنبدی و طاق های جناقی 4 متری است.

مسیر دسترسی

بازارچه تاریخی سرپوشیده زاهدان در خیابان امام خمینی، حدفاصل طالقانی و جام جم واقع شده است. از مرکز شهر زاهدان تا این بازارچه حدود 5 تا 7 دقیقه با ماشین زمان می برد.

زمان بازدید

بازدید از این بازارچه بدون خرید، حدود نیم ساعت زمان می برد. اما اگر قصد خرید دارید، ممکن است ساعت ها غرق در تماشای اجناس و انتخاب سوغاتی شوید.

نکاتی برای بازدید:

  • ساعات کاری بازارچه از 8 صبح تا 8 شب می باشد.
  • در هنگام بازدید از بازارچه، به حریم خصوصی مغازه داران احترام بگذارید و از عکاسی بدون اجازه آنها خودداری کنید.
  • چانه زدن در این بازارچه مرسوم است، پس از قیمت ها نترسید و با حوصله خرید کنید.
  • برای حفظ و نگهداری از این بنای تاریخی، از انداختن زباله و هرگونه اقدامی که به آن آسیب برساند خودداری کنید.

بازارچه تاریخی سرپوشیده زاهدان، یادی از گذشته، گنجینه ای در حال و پلی به سوی آینده.

نظر شما