آرونداتی روی برنده جایزه قلم پینتر ۲۰۲۴ شد
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

آرونداتی روی برنده جایزه قلم پینتر ۲۰۲۴ شد

صدای قدرتمند عدالت و آزادی در دنیایی پر از تاریکی

آرونداتی روی، نویسنده و فعال هندی، به خاطر شجاعت و تعهد بی‌وقفه خود به آزادی بیان، برنده جایزه قلم پینتر ۲۰۲۴ شد. این جایزه که به یاد هارولد پینتر، نمایشنامه‌نویس مشهور بریتانیایی، تاسیس شده، هر ساله به نویسندگانی اهدا می‌شود که با شجاعت در برابر بی‌عدالتی‌ها می‌ایستند و صدای رسای حقیقت در دنیای آشفته امروز هستند.

روی با رمان مشهور خود خدای چیزهای کوچک در سال ۱۹۹۷ به شهرت جهانی رسید و از آن زمان تاکنون به عنوان یکی از برجسته‌ترین و جسورترین نویسندگان معاصر شناخته می‌شود. او در آثار خود به طور مداوم به نقد مسائل اجتماعی و سیاسی می‌پردازد و از حقوق اقلیت‌ها، زنان و افراد آسیب‌پذیر دفاع می‌کند.

هیئت داوران جایزه قلم پینتر، روی را به خاطر "داستان‌هایش درباره بی‌عدالتی که با شوخ طبعی و زیبایی بیان می‌کند" و "صدای قدرتمندش که نباید خاموش شود" مورد تحسین قرار دادند. روث بورثویک، رئیس هیئت داوران، در این باره گفت: "در حالی که هند کانون مهمی در جهان است، او یک متفکر واقعی بین‌المللی است."

خالد عبدالله، بازیگر و فعال اجتماعی، که یکی دیگر از اعضای هیئت داوران بود، روی را "صدای درخشان آزادی و عدالت" خواند و گفت: "کتاب‌های او، نوشته‌هایش، روحی که با آن زندگی می‌کند، از زمان اولین کتابش «خدای چیزهای کوچک»، در بحران‌های فراوان و تاریکی‌هایی که جهان ما با آن مواجه شده، بسیار جذاب بوده‌اند."

آرونداتی روی در مراسم دریافت جایزه گفت: "ای کاش هارولد پینتر امروز با ما بود تا درباره چرخش تقریباً غیرقابل درک جهان بنویسد. از آنجا که او نیست، برخی از ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا پا جای پای او بگذاریم."

جایزه قلم پینتر هر ساله به نویسندگانی اهدا می‌شود که در آثار خود به دفاع از آزادی بیان، عدالت اجتماعی و حقوق بشر می‌پردازند. این جایزه یادآور تعهد هارولد پینتر به حقیقت و شجاعت در برابر ظلم و ستم است.

آرونداتی روی با دریافت این جایزه، بار دیگر ثابت کرد که نویسندگان می‌توانند نقش مهمی در به چالش کشیدن قدرت، آشکار کردن بی‌عدالتی‌ها و الهام‌بخشیدن به مردم برای تغییر جهان داشته باشند.

نظر شما