مدرسه غیاثیه خرگرد: گشتی در تاریخ و معماری تیموری
موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

مدرسه غیاثیه خرگرد: گشتی در تاریخ و معماری تیموری

در میان دشت‌های پهناور خراسان رضوی، گویی نگینی از دوران تیموری سر برآورده است. مدرسه غیاثیه خرگرد، با شکوه و عظمت خود، یادآور روزگاری است که علم و دانش در این سرزمین حرف اول را می‌زد. این مدرسه که در روستای خرگرد در شهرستان خواف واقع شده، از جاذبه‌های گردشگری استان خراسان رضوی به شمار می‌رود و در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدرسه غیاثیه در دوران حکومت تیموریان و به دستور غیاث الدین پیر احمد خوافی، وزیر سلطان شاهرخ، ساخته شده است. دو معمار چیره دست آن زمان، استاد قوام الدین و استاد غیاث الدین شیرازی، که سابقه ساخت مساجد مشهوری چون مسجد گوهرشاد در مشهد و مدرسه الغ بیگ در سمرقند را نیز در کارنامه داشتند، مأموریت ساخت این بنا را بر عهده گرفتند.

مدرسه غیاثیه در سبک چهار ایوانی ساخته شده است و از نظر معماری، نمونه‌ای کامل و بی‌نظیر از دوران تیموریان به شمار می‌رود. تزئینات کاشی‌کاری این بنا، از جمله زیباترین نمونه‌های هنر کاشی‌کاری در این دوره است.

این مدرسه در دوران شکوه خود، یکی از مهم‌ترین مراکز علمی در شرق ایران بود و طلاب و دانشجویانی از سراسر منطقه برای تحصیل به آن جا می‌آمدند. در این مدرسه، علوم مختلف دینی و غیر دینی تدریس می‌شد و کتابخانه‌ای غنی از کتب خطی و نفیس در آن وجود داشت.

مدرسه غیاثیه به مرور زمان و بر اثر عوامل مختلف از جمله زلزله و بی‌توجهی، رو به ویرانی گذاشت. اما در سال‌های اخیر، اقداماتی برای مرمت و بازسازی آن انجام شده است و هم اکنون این مدرسه به عنوان یک جاذبه گردشگری فعال است.

بازدید از مدرسه غیاثیه خرگرد تجربه‌ای منحصر به فرد در دل تاریخ و معماری ایران است. گشت و گذار در این مدرسه، شما را به سفری در زمان می‌برد و شکوه و عظمت دوران تیموریان را به شما نشان می‌دهد.

نظر شما