سقوط رتبه دانشگاه‌های ایرانی در جدیدترین رتبه‌بندی جهانی
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

سقوط رتبه دانشگاه‌های ایرانی در جدیدترین رتبه‌بندی جهانی

در تازه‌ترین گزارش "رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان" یا "رتبه‌بندی شانگهای"، جایگاه دانشگاه‌های ایران به طور چشمگیری سقوط کرده است. این گزارش، که به‌طور سالانه منتشر می‌شود، نشان‌دهنده برتری دانشگاه‌های آمریکا و بریتانیا در عرصه جهانی است.

جایگاه دانشگاه‌های برتر:

  • رتبه‌های نخست: دانشگاه‌های هاروارد و استنفورد از آمریکا و دانشگاه کمبریج از بریتانیا به ترتیب در صدر برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند.
  • نتایج جهانی: ۱۲ دانشگاه برتر جهانی در آمریکا و بریتانیا هستند و تنها دانشگاه پاریس‌ساکلی فرانسه هم‌رده با دانشگاه کرنل آمریکا در رتبه دوازدهم قرار گرفته است.

وضعیت دانشگاه‌های ایران:

  • جایگاه‌های فعلی: تنها دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر جهانی قرار دارند، با رتبه‌های بین ۴۰۰ تا ۶۰۰.
  • رتبه‌های قبلی: دانشگاه علوم پزشکی تهران که در سال ۲۰۲۰ در رتبه ۳۰۰ تا ۴۰۰ قرار داشت، اکنون به رتبه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تنزل یافته است. دانشگاه‌های امیرکبیر و شریف نیز از رتبه ۵۰۰ تا ۶۰۰ به ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ سقوط کرده‌اند.
  • مقایسه با دیگر کشورها: در مقابل، دانشگاه‌های عربستان سعودی و امارات به‌طور قابل توجهی بهبود یافته‌اند. دانشگاه ملک سعود عربستان از رتبه ۱۰۰ تا ۱۵۰ به رتبه ۹۰ صعود کرده و دانشگاه‌های امارات نیز به لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهانی راه یافته‌اند.

این تغییرات در رتبه‌بندی‌ها نشانه‌ای از تغییرات بزرگ در حوزه‌های آموزشی و تحقیقاتی جهانی است و به‌ویژه در زمینه‌های علمی و تحقیقاتی، نیاز به توجه و اصلاحات گسترده را در دانشگاه‌های ایران به نمایش می‌گذارد.

نظر شما