راه‌اندازی سایت الگویی پنبه در تایباد با هدف آموزش عملی و افزایش بهره‌وری
موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

راه‌اندازی سایت الگویی پنبه در تایباد با هدف آموزش عملی و افزایش بهره‌وری

در راستای افزایش عملکرد و آموزش عملی کشاورزان، سایت الگویی پنبه در تایباد به بهره‌برداری رسیده است. در جلسه‌ای که با حضور معاون مجری طرح محوری پنبه کشور و به منظور بررسی بذر ارقام مختلف پنبه برگزار شد، اطلاعات مهمی اعلام گردید.

سطح زیر کشت پنبه در کشور به ۹۴ هزار هکتار رسیده است و در این سال زراعی، برای هر کیلو بذر دلینته (بذر بدون کرک)، ۲۰۰ هزار ریال یارانه به کشاورزان پنبه‌کار تعلق گرفته است. این امر به منظور تشویق و حمایت از کشاورزان و افزایش کیفیت محصول انجام شده است.

امسال، با هدف آموزش عملی و افزایش عملکرد، ۶ سایت الگویی در شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، تایباد، بردسکن، رشتخوار و سرخس ایجاد شده است. این سایت‌ها با هماهنگی مدیریت ترویج کشاورزی و به منظور ارائه آموزش‌های عملی به کشاورزان به بهره‌برداری رسیده‌اند.

همچنین در سال زراعی جاری، سه مزرعه انتخاب مقایسه‌ای ارقام پنبه در شهرستان‌های نیشابور، سبزوار و سرخس، با ۱۵ رقم بذر پنبه داخلی و خارجی ایجاد شده است. این مزارع به منظور بازدید و انتخاب ارقام مناسبت با شرایط اقلیمی منطقه برای کشاورزان پنبه‌کار فراهم شده‌اند.

در استان‌های مختلف، ۱۹ کارخانه تصفیه پنبه فعال هستند که از این تعداد، ۱۰ کارخانه با ورودی ۴۰ هزار تن وش در حال حاضر به فعالیت می‌پردازند. این کارخانه‌ها نقش مهمی در فرآوری و بهبود کیفیت محصولات تولیدی دارند و حمایت از آنها می‌تواند به توسعه صنعت پنبه کشور کمک کند. این اقدامات نشان‌دهنده تلاش‌های گسترده برای ارتقاء صنعت پنبه و حمایت از کشاورزان این حوزه است.

نظر شما