عذرخواهی نماینده طالبان در مورد «بی‌احترامی» به سرود ملی ایران
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

عذرخواهی نماینده طالبان در مورد «بی‌احترامی» به سرود ملی ایران

نماینده طالبان در تهران که در مراسم افتتاحیه کنفرانس وحدت اسلامی هنگام پخش سرود ملی ایران از جای خود برنخاسته بود، از مردم ایران بابت این رفتار عذرخواهی کرد. این کنفرانس که در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ (۱۹ سپتامبر ۲۰۲۴) برگزار شد، شاهد واکنش‌های مختلفی به رفتار عزیزالرحمان منصور، مسئول «تنظیم امور عرفان و اماکن دینی وزارت ارشاد، حج و اوقاف» طالبان بود.

تصاویر منتشر شده نشان داد که نماینده طالبان به هنگام پخش سرود ملی ایران برخلاف سایر شرکت‌کنندگان، از جای خود بلند نشد. این رفتار با انتقاد شدید مقام‌های سیاسی و فرهنگی ایران روبرو شد. عزیزالرحمان منصور در پاسخ به این انتقادات گفت که قصد بی‌احترامی نداشته و فقط طبق «سنت و عرف» طالبان عمل کرده است.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان، این رفتار را نقض اصول دیپلماتیک توصیف کرد و تأکید نمود که توجیه طالبان مبنی بر ممنوعیت موسیقی در شریعت، نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای عدم احترام به سرود ملی باشد.

این رفتار در ایران تنها موردی نبوده و طالبان پیش‌تر نیز در مراسمی در پاکستان، هنگام پخش سرود ملی آن کشور از جای خود برنخاسته بودند. وزارت خارجه پاکستان در آن زمان این رفتار را توهین‌آمیز توصیف کرد و به طالبان هشدار داد.

این اتفاق منجر به واکنش‌های گسترده در فضای مجازی شد. برخی شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی از جمله محسن تنابنده و محمدعلی ابطحی از عدم واکنش قاطع به این رفتار انتقاد کردند.

نظر شما