فیلیپین؛ تنها کشور بعد از واتیکان که طلاق در آن ممنوع است
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

فیلیپین؛ تنها کشور بعد از واتیکان که طلاق در آن ممنوع است

در فیلیپین، زنان و مردانی که از ازدواج خود نارضایتی دارند، راهی قانونی برای پایان دادن به ازدواج خود ندارند. حتی در مواردی که یکی از طرفین مورد خیانت یا آزار و اذیت قرار می‌گیرد، مجبور است همچنان به ازدواج پایبند بماند. این ممنوعیت طلاق نشأت گرفته از مذهب کاتولیک است که توسط اسپانیایی‌ها به این کشور وارد شد.

سیسیلیا فرانسیسکو-تن، استاد الهیات در ملبورن، در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی نیوز، توضیح داده است که کلیسای کاتولیک به جدایی‌ناپذیری ازدواج باور دارد و ازدواج را یک تعهد مادام‌العمر می‌داند که فقط با مرگ پایان می‌یابد. بر همین اساس، طلاق در کلیسای کاتولیک به رسمیت شناخته نمی‌شود.

در حالی که اسپانیا در سال ۱۹۸۱ طلاق را قانونی کرد، فیلیپین همچنان بر ممنوعیت آن پایبند است و بدین ترتیب، تنها کشوری است که پس از واتیکان، طلاق در آن ممنوع است. بر اساس آمار، حدود ۸۰ درصد از جمعیت فیلیپین کاتولیک هستند.

با این حال مسلمانان فیلیپین که ۶.۴ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، از این ممنوعیت معاف شده‌اند. در سال ۱۹۷۷، فردیناند مارکوس، رئیس‌جمهور وقت، قانونی را تصویب کرد که طلاق بر اساس شریعت اسلامی را برای مسلمانان به رسمیت شناخت.

فسخ ازدواج در فیلیپین به دلیل شرایطی مانند ناتوانی روانی، همجنس‌گرایی یا بیماری‌های مقاربتی غیرقابل درمان امکان‌پذیر است. با این حال، روند قانونی فسخ ازدواج کند و پرهزینه است و هزینه آن بیش از ۱۵۰,۰۰۰ پزوی فیلیپین (معادل ۴ هزار دلار) است که بیش از متوسط درآمد سالانه است.

عدم امکان طلاق به این معناست که بسیاری از افراد در ازدواج‌های ناموفق باقی می‌مانند. بر اساس گزارش «نظرسنجی ملی جمعیت و سلامت» در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۷.۵ درصد از زنان فیلیپینی ۱۵ تا ۴۹ ساله خشونت فیزیکی، جنسی یا احساسی را از سوی همسران خود تجربه کرده‌اند.

با این حال، نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که نیمی از مردم فیلیپین از قانونی شدن طلاق حمایت می‌کنند. در سال ۲۰۱۸، لایحه‌ای برای قانونی کردن طلاق در مجلس نمایندگان تصویب شد، اما سنا آن را رد کرد. فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری کنونی نیز از قانونی شدن طلاق حمایت کرده اما تأکید کرده است که این فرآیند نباید آسان باشد.

در ماه مه سال ۲۰۲۴، مجلس نمایندگان فیلیپین لایحه‌ای تحت عنوان «طلاق مطلق» را تصویب کرد که بر اساس آن، دلایل طلاق شامل خشونت یا سوءاستفاده فیزیکی، اعتیاد به مواد مخدر، الکل یا قمار، و خیانت زناشویی است.

با این حال، کنفرانس اسقف کاتولیک فیلیپین مخالفت خود را با قانونی کردن طلاق تکرار کرده و به سیاستمداران هشدار داده است که از این موضوع سوءاستفاده نکنند. رهبران کاتولیک نیز با تجمعات مذهبی و امضای طومارها مخالفت خود را علیه این اصلاحات بیان کرده‌اند.

نظر شما