موضوع : نمایه مطبوعات | همشهری

اطلاعات پزشکی: آسپیرین و سرطان سینه

شنبه 30 تیر ,1375 20 ژوئیه ,1996 سال چهارم , شماره 1021


پرسش: آیا مصرف روزانه آسپیرین خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد . دکتر روزنفلد: خیر. تجربه اخیر روی 90 هزار پرستار نشان داد که استفاده از آسپیرین برای پیشگیری از سرطان سینه بی اثراست.

در حالی که برخی مطالعات قبلی نشان داده بود که مصرف روزانه آسپرین ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد، شواهد کنونی این موضوع را تأیید نمی کند. در واقع، یک مطالعه بزرگ اخیر که بر روی 90000 پرستار انجام شد، هیچ ارتباطی بین مصرف آسپرین و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه پیدا نکرد.

دکتر روزنفلد، متخصص برجسته سرطان، این یافته ها را تأیید می کند و خاطرنشان می کند که استفاده از آسپرین برای پیشگیری از سرطان سینه در حال حاضر توصیه نمی شود.

دلایل عدم توصیه مصرف آسپرین برای پیشگیری از سرطان سینه:

  • عدم وجود شواهد قوی: مطالعه اخیر روی پرستاران، که یکی از بزرگترین مطالعات انجام شده در مورد این موضوع است، هیچ ارتباط مفیدی بین مصرف آسپرین و خطر ابتلا به سرطان سینه پیدا نکرد.
  • خطرات بالقوه: آسپرین می تواند عوارض جانبی جدی مانند خونریزی معده و سکته هموراژیک ایجاد کند. مصرف منظم آن بدون نظارت پزشک توصیه نمی شود.
  • جایگزین های بهتر: روش های مؤثرتر و کم خطرتر برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مانند غربالگری منظم، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم وجود دارد.

اگر در مورد خطر ابتلا به سرطان سینه خود نگران هستید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا خطر خود را ارزیابی کنید و بهترین روش های پیشگیری و غربالگری را برای شما تعیین کنند.

توجه: این اطلاعات فقط برای اهداف آموزشی ارائه شده است و نباید به عنوان جایگزینی برای مشاوره پزشکی حرفه ای در نظر گرفته شود. همیشه قبل از شروع هر رژیم درمانی جدید یا تغییر در رژیم فعلی خود با پزشک خود مشورت کنید.
 

نظر شما