بازار تهران و دست فروش های جلوی مسجد شاه در دهه ۵۰
موضوع : تصویر | تاریخی

بازار تهران و دست فروش های جلوی مسجد شاه در دهه ۵۰

مسجد شاه تهران، که بعد از انقلاب اسلامی به مسجد امام خمینی تغییر نام یافت، یکی از مساجد تاریخی و بزرگ تهران است که در بازار بزرگ تهران واقع شده است. این مسجد به دستور فتحعلی شاه قاجار در سال 1240 هجری قمری ساخته شد و از نظر معماری، نمونه ای از معماری سنتی ایرانی-اسلامی محسوب می شود.

مسجد شاه دارای چهار ایوان، گنبدخانه، شبستان ها، مناره ها و سردر باشکوهی است. تزئینات این مسجد شامل کاشی کاری، گچبری، مقرنس و کتیبه های نفیس می باشد.

مسجد شاه در طول تاریخ شاهد رویدادهای مهمی بوده است. از جمله این رویدادها می توان به ترور علی رزم آرا، نخست وزیر وقت ایران در سال 1329 هجری شمسی اشاره کرد.

مسجد شاه پس از انقلاب اسلامی ایران به مسجد امام خمینی تغییر نام یافت و هم اکنون به عنوان یکی از مهم ترین مراکز مذهبی و فرهنگی تهران شناخته می شود.

برخی از ویژگی های بارز مسجد شاه تهران عبارتند از:

  • چهار ایوان: مسجد شاه دارای چهار ایوان در چهار ضلع حیاط خود است. هر کدام از این ایوان ها با کاشی کاری های نفیس تزئین شده اند.
  • گنبدخانه: گنبدخانه مسجد شاه در ضلع جنوبی حیاط واقع شده است. گنبد این مسجد با کاشی های فیروزه ای پوشیده شده است.
  • شبستان ها: مسجد شاه دارای دو شبستان بزرگ در دو طرف گنبدخانه است. این شبستان ها محل برگزاری نماز جماعت هستند.
  • مناره ها: مسجد شاه دارای دو مناره در طرفین سردر اصلی خود است. این مناره ها با آجر ساخته شده اند و از بلندترین مناره های تهران هستند.
  • سردر: سردر اصلی مسجد شاه بسیار باشکوه و تزئین شده است. این سردر با کاشی کاری، گچبری و مقرنس تزئین شده است.

مسجد شاه تهران یکی از زیباترین و مهم ترین مساجد ایران است. این مسجد نمونه ای از معماری سنتی ایرانی-اسلامی و یادگاری از دوران قاجار است.

نظر شما