موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

کتابفروشان قدیم قم


1.  «نمایندگی فروش کتاب در سال 1275 شمسی در عراق (اراک) و قم و اصفهان، حاجی یرزا علی تاجر اصفهانی الشهیر به نقشینه بوده است.» سندی از گنجینۀ اصغر مهدوی در بارۀ اعلان فروش کتاب «یادنامۀ استاد اسماعیل رفیعیان»
2.  «دروسط مدرسۀ فیضیه حوضی بود و اطرافش بساط کتابفروش‌ها پهن بود و کتاب‌های خطی می‌فروختند و من جزو تماشگران آن کتاب‌ها بودم؛ چون پول خرید کتاب نداشتم. اما من یک‌بار با همۀ کم پولی شدید بالخره خرید کردم. یادم است چهار جلد کتاب «شرح تأویل» جزایری در تأویل شیخ طوسی را جلدی دو تومان خریدم.»، دیدار با استاد عبدالحسین حایری پیر نسخه‌نویسی ایران، روزنامۀ اطلاعات،ضمیمه، ص 4 (1/10/1384).
بعد از درگذشت ناگهانی مرحوم بابک افشار (مدیر کتابفروشی تاریخ در تهران)، پدرش مرحوم استاد ایرج افشار ایران‌شناس شهیر با همکاری عده‌ای از فضلا به مناسبت شغل فرزندش کتابی به نام «کتابفروشی» منتشر کردند. مقاله‌ای با عنوان «کتابفروشی‌های قم تا 1357شمسی» به قلم جناب جواد بشری در این کتاب وجود دارد. افزایه‌های فوق می‌تواند به تکمیل این گفتار کمک کند.
گفتنی است بنده مجلۀ آینده (با مدیریت استاد ایرج افشار در مباحث ایرانشناسی) را از طریق مرحوم بابک مشترک می‌شدم.کتابفروشی‌اش محفل ادبا و فضلا بود؛ همانند کتابفروشی آقا مصطفی فیاض‌پور در اول خیابان صفاییۀ قم که علی‌رغم کوچکی‌اش چنین است.
ضمنا" جناب دکتر محمود مرعشی خاطرات خود از خرید نسخه‌های خطی را در یکی از مجلدات مجموعۀ ده جلدی «نسخه‌های خطی» و جلد دوم «مرزبان فرهنگ»، بزرگداشتنامۀ ایشان، نشر داده‌اند که متضمن اطلاعاتی در بارۀ کتابفروشان قم است.
جز آن تا آن‌جا که به یاد دارم نشانی یکی از کتابفروشان قم در جلد اول «انوارالمشعشعین» کچویی (چاپ سنگی) ذکر شده است. همچنین سند بیعی از یکی از کتابفروشان قدیم - متضمن نام او - در مجموعۀ خویش دارم که در آینده نزدیک نشر می‌دهم. خوب است اتحادیۀ کتابفروشان یا ناشران یا اداره کل ارشاد قم رساله‌ای در بارۀ کتابفروشان قم - با توجه به رتبۀ دوم قم در امر کتاب و چاپ در کشور- به صورت مصور همراه با اسناد مربوط تا سال فوق نشر نمایند.
سید محسن محسنی

نظر شما