سیاست های رادیو فردا شکست خورد
روزنامه شرق پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۲ - ۱۶ شوال ۱۴۲۴ - ۱۱ دسامبر ۲۰۰۳
منصور ضابطیان: ظاهراً مبارزات پنهان آمریکایی ها با وضعیت موجود ایران به جایی نرسیده و طبق اخبار رسیده، آمریکایی ها دست اندرکار طراحی و راه اندازی یک ایستگاه رادیویی جدید برای تبلیغات سیاسی علیه ایران شده اند.این ایستگاه چنان که شنیده می شود قرار است از واشنگتن برنامه پخش کند و طبیعتاً این برنامه ها از مراکزی در منطقه تقویت می شوند. چنان که پدیدآورندگان این رادیو عنوان کرده اند این نظر وجود دارد که تبلیغات گسترده جورج بوش برای تاثیرگذاری بر رسانه های ایرانی چندان موثر واقع نشده است و این رادیو قرار است بیش از آنکه بر ایرانیان تاثیر بگذارد بر تغییر سیاست های تبلیغاتی جورج بوش موثر واقع شود و آنان را نسبت به تغییر رویه تبلیغاتی در ایران برانگیزد. ظاهراً اختلافات جناحی تنها در ایران نیست که باعث بر باد رفتن ثروت های ملی می شود بلکه مردم آمریکا نیز دچار این مشکل شده اند. این اقدام نشانگر آن است که تلاش های دولت بوش در پوشش دهی رادیو فردا (که پیش از این رادیو اروپای آزاد _ آزادی) نام داشت، شکست خورده است.
به قول یکی از صاحب نظران مسائل رسانه ای الگوی رادیو فردا که بدون هیچ تعارفی، از سوی CIA برای اثرگذاری بر وضعیت سیاسی موجود و با رویکرد جوانگرایانه راه اندازی شده، الگوی یک رادیوی محلی (LOCAL) است. یعنی شکلی که خود ما باید در ایستگاه های رادیویی مان داشته باشیم:پخش مداوم موسیقی و خبر بحث اصلی این است که پدیدآورندگان این رادیو با شیوه تاثیرگذاری آن آشنا نبوده اند و قالب کلی اگر چه قالبی آشناست اما با توجه به نوع ارسال و پارازیت دهی منطقه ای کارآیی ندارد. (البته مسئله پارازیت دهی و هزینه هایی که به لحاظ اقتصادی وارد می کند، خود بحث جذاب و مهمی است که در آینده نزدیک به آن می پردازیم.) مدیر آمریکایی رادیو فردا _ چنان که شایع است _ یکی از دوستان نزدیک رئیس جمهور آمریکاست که بیش از صد رادیو محلی را در آمریکا ساماندهی کرده و به همین دلیل (و لابد حتماً دلیل محکم دوستی با جناب رئیس جمهور) مدیریت رادیو به او سپرده شده است. جناب مدیر این رادیو بیش از هر چیز تصور این را داشته که با راه اندازی این رادیو و همراهی سیاست های دولت جورج بوش، به زودی مرزهای ایران را درخواهد نوردید و جوان ایرانی مصرف کننده بازار پردرآمد موسیقی ای خواهد شد که از غرب برای او به ارمغان می آید. ناگفته نماند که مدیر این رادیو یکی از اصلی ترین دست اندرکاران فروش CD موسیقی در ایالات متحده است. اما به نظر می رسد که حتی شناخت اولیه ای نسبت به موسیقی ایرانی و اینکه آیا این موسیقی ها با توجه به حساسیت های منطقه ای و پارازیت ها اساساً قابل استفاده هست یا خیر، ندارد. در مقابل این سیستم، سیستم برنامه سازی BBC موفق تر نشان می دهد. سیستم برنامه سازی رادیویی انگلیسی ها همچنان طراوت بیشتری دارد وعنصر به روز بودن در آن بیشتر در نظر گرفته شده است. این برنامه ها اگرچه به لحاظ اندازه زمانی کوتاه تر است و عنوان دهان پر کن ۲۴ ساعته را با خود یدک نمی کشد ولی به نظر می رسد مخاطب بیشتری دارد.ذکر این مسائل به هیچ عنوان به معنای تبلیغ برای این رادیوها نیست که همه از اهداف آنها آگاهیم و می دانیم که چه سیاست های آشکار و پنهانی را دنبال می کنند، بلکه طرح آن بیش از هر چیز با این هدف صورت می گیرد که برنامه سازان رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران را به اتخاذ تدابیر دفاعی از طریق ساخت برنامه های جذاب وادارد.
نظر شما