تلخ کامان زندگی اینترنتی
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

تلخ کامان زندگی اینترنتی

روزنامه شرق ، یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۲ - ۱۹ شوال ۱۴۲۴ - ۱۴ دسامبر ۲۰۰۳

ترجمه کیوان فیض اللهی: دیروز در همین صفحه خواندیم که هفت تکنولوژی برتر در آستانه ورود به زندگی ما قرار دارند. پنج مورد از این فناوری ها را با عنوان های:

۱- مترجم گفتار همزمان

۲- درمان آسیب نخاعی

۳- توقیف اسپم

۴- دستگاه مافوق صوت مینیاتوری

۵- ارتباطات تراشه به تراشه

دیروز مطالعه کردیم. در ادامه این مطلب دو مورد باقیمانده را با هم می خوانیم.

۶ _ رسانه  جاری

کمپانی: هیولت _ پاکارد

وضعیت: آزمایش هایی در مقیاس وسیع برای دو سال  آینده برنامه ریزی شده است.

این روزها مردم بیشتر و بیشتر با دستگاه هایی به غیر از کامپیوتر خانگی مثل سل فون ها، PDA، تلویزیون ها و لپ تاپ های بی سیم، به اینترنت متصل می شوند. این گوناگونی در دستگاه ها زندگی را به کام فراهم کنندگان اطلاعاتی که فایل های مولتی مد یا (چندرسانه ای) ارسال می کنند، تلخ کرده است. در واقع مسئله اصلی اینجاست که آنچه در یک pc با صفحه نمایش بزرگ و ارتباط پرسرعت به خوبی کار می کند به هیچ وجه مناسب یک PDA با صفحه نمایش کوچک و ارتباط کند ش نیست. مهندسان برق در آزمایشگاه های کمپانی هیولت _ پاکارد به دنبال توسعه روش هایی برای تضمین انتقال بی کم و کاست رسانه، بدون توجه به نوع شبکه یا دستگاه مورد استفاده هستند. در واقع ایده اصلی انتقال فایل های دیجیتال با سرعت بسیار بالاست که فرمت انتقال شان با دستگاه های گیرنده سازگاری دارند، همچنین قرار دادن حجم بیشتر در «لبه ها»ی شبکه، یعنی جایی که به کاربر نزدیک تر است تا فرستنده. آخرین فکر بکر محققان HP (هیولت _ پاکارد) ایجاد یک سری از گره هایی در ساختار شبکه است که با سخت افزار و نرم افزار مسیریابی تخصصی پر شده  اند و می توانند برای تقویت انتقال رسانه جاری، به شبکه های موجود افزوده شوند. این گره ها چندین کارکرد دارند: فایل های رسانه ای را از سرورهای منفرد شبکه جدا و به کاربران نزدیک می کنند، بهترین مسیرها برای ارسال فایل ها را معین می کنند، آنچه را که کاربران نزدیک به این گره ها تماشا می کنند، همچنین الگوهای موجود در اولویت های دیدن و شنیدن شان و سپس اطلاعات پیش بازیابی (دستورات CPU ذخیره شده در صف کوتاه موقت پیش از پردازش) که احتمالاً به آنها نیاز دارند را شناسایی می کنند. سرانجام این گره ها با تشخیص انواع دستگاه های گیرنده در پایان مسیر انتقال، جریان رسانه را براساس آن سازگار می کنند. گفته می شود با استفاده از این روش تلویزیونی با صفحه نمایش بزرگ فایل تصویری  با وضوح بالا و یا سل فون نیز فایل فشرده ای دریافت می کند. نمونه اولیه این گره ها پیش از این بین آزمایشگاه های مختلف HPدر سراسر دنیا و همچنین در یک شبکه آزمایشی بین HP و NTT DOCOM، غول بی سیم ژاپنی به کار گرفته شد. به گفته سوزی وی (S.Wee) محقق مدیر توسعه در HP «در حالی که سال ها طول می کشد تا چنین سیستم  هایی در مقیاس وسیع وارد اینترنت شوند تکه و پاره های این تکنولوژی شروع به ظهور در نرم افزارها و سرورهای شبکه کرده اند.»

۷ _ انژکتور پیزو

کمپانی: زیمنس VDO اتومبیل

وضعیت: در حال حاضر در اتومبیل های دیزل به کار می رود و تا سال ۲۰۰۶ در انواع بنزینی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

انژکتورها با کاهش مصرف سوخت و میزان آلاینده های موتور، صنعت اتومبیل را دگرگون کردند. محققان در کمپانی زیمنس VDO اتومبیل قصد دارند با استفاده از ژیگلورهای تزریقی که از مواد پیزوالکتریک (موادی که در پاسخ به جریان الکتریکی تغییر شکل می دهند) ساخته شده اند، انقلاب دیگری در موتورهای احتراق  داخلی به پا کنند.

این ژیگلورها که اساساً برای موتورهای دیزل رایج در اروپا ساخته شده است برای موتورهای گازوئیلی مناسب است و انتظار می رود مصرف سوخت را تا ۲۰ درصد کاهش دهد و در عین حال در عملکرد موتور و میزان آلاینده ها نیز اصلاحاتی به وجود آورد. به گفته برایان فیتز جرالد (B.FitzGerald)، مدیر سیستم های دیزل زیمنس در آمریکای شمالی «در این ژیگلورهای جدید می توان با سرعت و دقت بسیار بالا عمل تزریق را کنترل کرد» به محض اینکه قسمت پیزوالکتریک انژکتوریک تکانه الکتریکی دریافت کند، باز می شود. سپس سوزن نازل را به کار می اندازد و در مدت دو دهم میلی ثانیه سوپاپ تزریق را باز می کند. در نتیجه سوخت به جای دیواره سیلندر مستقیماً به سمت شمع می رود. احتراق سوخت تنها زمانی رخ می دهد که میزان سوخت و زمان بندی تزریق به دقت کالیبره شده باشند و این دقیقاً همان چیزی است که انژکتورهای پیزو با پاسخ های سریع شان به بهترین شکل ممکن انجام می دهند. کمپانی پژو گنجاندن نسخه های دیزل این سیستم در اتومبیل هایش در اروپا را آغاز کرده است و شش تولیدکننده دیگر نیز قصد چنین کاری دارند. زیمنس امیدوار است سیستم تزریق پیزو در موتورهای دیزل فراگیر شود.

Technology Review, Nov. 2003

نظر شما