آنفلوانزای اسپانیایی سال 1918
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

آنفلوانزای اسپانیایی سال 1918

آنفلوانزای اسپانیایی یک همه‌گیری همه‌گیر آنفلوانزای مرگبار بود که در سال‌های 1918 تا 1919 رخ داد. این بیماری توسط ویروس آنفلوانزای A زیرگروه H1N1 ایجاد شد که باعث بیماری شدید تنفسی می‌شود. آنفلوانزای اسپانیایی نرخ مرگ و میر 2-5 درصد داشت و تخمین زده می‌شود که 50 تا 100 میلیون نفر را در سراسر جهان کشته است، که آن را یکی از مرگبارترین همه‌گیری‌های تاریخ بشر می‌سازد.

نامگذاری

آنفلوانزای اسپانیایی به این دلیل نامگذاری نشده است که در اسپانیا منشأ گرفته است. در واقع، اعتقاد بر این است که در ایالات متحده منشأ گرفته است، اما به این دلیل که اسپانیا در جنگ جهانی اول بی‌طرف بود، مطبوعات آن تحت سانسور قرار نگرفت و توانست آزادانه در مورد همه‌گیری گزارش دهد، در حالی که سایر کشورها بیشتر بر تلاش جنگی متمرکز بودند. در نتیجه، آنفلوانزای اسپانیایی ابتدا در اسپانیا به طور گسترده گزارش شد و نام "آنفلوانزای اسپانیایی" را به آن داد.

انتشار

آنفلوانزای اسپانیایی به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت، که با حرکت سربازان در طول جنگ جهانی اول تسهیل شد. موج اول همه‌گیری در بهار 1918 رخ داد و نسبتاً خفیف بود. با این حال، موج دوم، که در پاییز 1918 آغاز شد، بسیار شدیدتر بود. این موج مسئول اکثر مرگ‌ها از همه‌گیری بود.

اثرات

آنفلوانزای اسپانیایی به طور نامتناسبی جوانان، 20 تا 40 ساله را تحت تأثیر قرار داد. این به این دلیل بود که این افراد در سال‌های قبل در معرض ویروس قرار نگرفته بودند و بنابراین هیچ مصونیت نداشتند. آنفلوانزای اسپانیایی همچنین تأثیر نامتناسبی بر زنان باردار و افراد دارای شرایط زمینه‌ای مزمن داشت.

درمان

واکسینی برای جلوگیری از آنفلوانزای اسپانیایی وجود نداشت. تنها درمان‌های موجود مراقبت‌های حمایتی مانند استراحت، مایعات و مسکن‌های بدون نسخه بودند. برخی از افراد همچنین از داروهای گیاهی مانند چای گیاهی و پماد استفاده می‌کردند.

پایان

همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی در بهار 1919 پایان یافت. با این حال، ویروس همچنان برای چندین سال پس از آن در جمعیت گردش می‌کرد و باعث شیوع‌های کوچک‌تر می‌شد.

پیامدها

همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی تأثیر عمیقی بر جهان گذاشت. این بیماری مرگ و میر و بیماری گسترده‌ای را ایجاد کرد و اقتصادها و جوامع را مختل کرد. همه‌گیری همچنین منجر به پیشرفت‌هایی در بهداشت عمومی و علوم پزشکی شد. به عنوان مثال، همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی منجر به توسعه اولین واکسن آنفلوانزا شد.

یادآوری

همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی یادآور این است که همه‌گیری‌ها می‌توانند در هر زمان رخ دهند و ما باید برای آنها آماده باشیم. ما باید در بهداشت عمومی و تحقیقات پزشکی سرمایه‌گذاری کنیم و باید برنامه‌هایی برای پاسخگویی به همه‌گیری‌ها در صورت وقوع داشته باشیم.

اطلاعات اضافی

علائم آنفلوانزای اسپانیایی عبارت بودند از تب بالا، سرفه، درد بدن، سردرد و خستگی. برخی از افراد همچنین دچار مشکلات تنفسی، از جمله ذات الریه و سینه پهلو شدند.
آنفلوانزای اسپانیایی به دلیل جهش در ویروس آنفلوانزا A زیرگروه H1N1 ایجاد شد. این جهش باعث شد که ویروس بسیار مسری و کشنده شود.
تلاش‌های جهانی برای کنترل همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی شامل قرنطینه، محدودیت‌های سفر و آموزش بهداشت عمومی بود.
همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی تأثیر عمیقی بر فرهنگ و جامعه داشت. این بیماری باعث ایجاد ترس و وحشت در سراسر جهان شد و منجر به تغییراتی در رفتارهای اجتماعی و بهداشت عمومی شد.

نظر شما