ممنوعیت فراماسون‌ شدن کاتولیک‌ها
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

ممنوعیت فراماسون‌ شدن کاتولیک‌ها

در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۲۳، واتیکان با انتشار بیانیه‌ای بر ممنوعیت فراماسون‌ شدن کاتولیک‌ها تاکید کرد. این بیانیه در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تعداد کاتولیک‌هایی که به فراماسونری روی آورده‌اند، صادر شد.
در این بیانیه، واتیکان فراماسونری را «یک جامعه مخفی» خواند که «با اصول و ارزش‌های کاتولیک در تضاد است». همچنین، در این بیانیه آمده است که «فراماسونری یک خطر جدی برای ایمان و وفاداری کاتولیک‌ها است».
این بیانیه واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. برخی از کاتولیک‌ها از این بیانیه استقبال کردند و آن را یک اقدام ضروری برای حفاظت از ایمان کاتولیک‌ها دانستند. برخی دیگر از کاتولیک‌ها نیز این بیانیه را یک اقدام افراطی و غیرضروری دانستند.
فراماسونری یک سازمان مخفی است که در قرن ۱۸ میلادی در انگلستان تأسیس شد. این سازمان دارای اصول و ارزش‌های خاص خود است که با اصول و ارزش‌های کاتولیک در تضاد است. از جمله اصول و ارزش‌های فراماسونری می‌توان به سکولاریسم، سکولارسازی، و آزادی اندیشه اشاره کرد.
واتیکان از سال‌ها پیش بر ممنوعیت فراماسون‌ شدن کاتولیک‌ها تاکید کرده است. در سال ۱۷۳۸ میلادی، پاپ کلمنت دوازدهم فراماسونری را یک «فرقه شیطانی» خواند و به کاتولیک‌ها دستور داد که از عضویت در آن خودداری کنند. در سال ۱۹۱۷ میلادی، پاپ بندیکت پانزدهم نیز فراماسونری را یک «سازمان شرورانه» خواند و آن را «دشمن کلیسای کاتولیک» دانست.
با این حال، در سال‌های اخیر، تعداد کاتولیک‌هایی که به فراماسونری روی آورده‌اند، افزایش یافته است. این امر موجب شده است که واتیکان بار دیگر بر ممنوعیت فراماسون‌ شدن کاتولیک‌ها تاکید کند.

نظر شما