تحلیل نهادی خط مشی کارآفرینی عمومی، مطالعه موردی بسیج سازندگی
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1393
موضوع: مدیریت
پدیدآور: محسن باقری نصرآبادی
استاد راهنما: مجتبی امامی
استاد مشاور: مصباحالهدی باقری کنی
دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشکده مدیریت و معارف اسلامی
چکیده
کارآفرینی عمومی یکی از حوزههای ناب و خطیری است که با وجود سابقه طولانیِ نظری آن در سایر کشورها، در کشور ما به آن توجه چندانی نشده است. به طور خلاصه میتوان کارآفرینی عمومی را به این صورت تعریف کرد: «ایجاد قواعد عمومی، استفاده خلاقانه از منابع جدید، طراحی سازمانهای عمومی جدید و استفاده از سرریزهای کارآفرینی خصوصی در بخش عمومی برای خلق ارزش عمومی و اجتماعی». زمینه-های نهادی و سازمانی کارآفرینی عمومی در کشور به خوبی قابل شناسایی و مطالعه است؛ از جمله آنها می-توان به سازمان جهاد سازندگی و در ادامه آن سازمان بسیج سازندگی اشاره کرد که با توجه به نیازهای مختلف زمان در عرصههای مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به صورت مردمنهاد به خلق ارزش پرداخته-اند. در این پژوهش، با استفاده از «چارچوب تحلیل نهادی خطمشی»، عرصه کارآفرینی عمومی در بسیج سازندگی مورد تمرکز قرار گرفت.
نظر شما