درباره بانک استقراضی روس چه میدانید؟
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

درباره بانک استقراضی روس چه میدانید؟

بانک استقراضی روس یک بانک روسی بود که در سال ۱۸۹۱میلادی برابر با ۱۲۷۰ خورشیدی به وسیله یکى از اتباع روسیه تزاری به نام یاکوف سولومونوویچ پولیاکوف در راستای رقابتهای روسیه و انگلیس در ایران افتتاح شد. این بانک در ابتدا با نام انجمن استقراض ایران فعالیت خود را آغاز کرد و پس از مدتی نام آن به بانک استقراضی رهنی یا بانک استقراضی روس تغییر یافت.
بانک استقراضی روس در تهران، تبریز، رشت، انزلی، قزوین، ارومیه، اصفهان، همدان، کرمانشاه، مشهد، سبزوار، قوچان و زابل شعبه داشت. این بانک به اعطای وام با بهره بالا به بازرگانان و رجال معروف ایران می پرداخت و در ازای وام، املاک و مستغلات آن ها را به گرو می گرفت. این امر باعث شد که بانک استقراضی روس در طول زمان املاک و مستغلات زیادی را در سراسر ایران به مالکیت خود درآورد. 
بانک استقراضی روس همچنین در استقراض های سنگین و مکرر ایران از روسیه نیز نقش داشت. دولت روسیه در ازای وام های خود، امتیازاتی از دولت ایران دریافت می کرد که به افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی روسیه در ایران می انجامید. 
پس از پیروزی انقلاب اکتبر روسیه در سال ۱۹۱۷، دولت شوروی بانک استقراضی روس را به دولت ایران واگذار کرد. این بانک در سال ۱۳۱۲ با بانک کشاورزی ایران ادغام شد.

نظر شما