آنتونیو نگری درگذشت
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

آنتونیو نگری درگذشت

آنتونیو نگری، فیلسوف و جامعه‌شناس ایتالیایی، در روز شنبه، ۱۶ دسامبر ۲۰۲۳، در سن ۹۰ سالگی در پاریس درگذشت.
نگری یکی از تأثیرگذارترین متفکران مارکسیستی در قرن بیستم و بیست و یکم بود. او از بنیانگذاران جنبش اُپرائیسم بود که بر نقش کارگران در شکل‌گیری قدرت سیاسی تأکید می‌کند.
نگری در سال ۱۹۳۳ در شهر رم متولد شد. او در دهه ۱۹۶۰ به عضویت گروه سیاسی «قدرت کارگر» (Potere Operaio) درآمد و به یکی از رهبران آن تبدیل شد. این گروه یکی از جریانات مهم جنبش کارگری در ایتالیا در آن دوره بود.
نگری در سال ۱۹۷۹ به اتهام مشارکت در قتل نخست‌وزیر وقت ایتالیا، آلدو مورو، دستگیر شد و به ۱۴ سال زندان محکوم شد. او در سال ۱۹۸۳ از زندان آزاد شد و به پاریس تبعید شد.
نگری در پاریس به فعالیت‌های دانشگاهی خود ادامه داد و آثار متعددی در زمینه فلسفه، جامعه‌شناسی و سیاست منتشر کرد. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به «مارکس فراسوی مارکس»، «امپراتوری» و «کار دیونیسوس» اشاره کرد.
نگری از نظریه‌پردازان مهم جنبش‌های اجتماعی در سراسر جهان بود. او نقش مهمی در شکل‌گیری جنبش‌های ضد جهانی‌سازی، جنبش کارگری و جنبش‌های ضد سرمایه‌داری داشت.
درگذشت آنتونیو نگری ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه فکری جهان است. آثار او تأثیر عمیقی بر اندیشه سیاسی و اجتماعی قرن بیستم و بیست و یکم داشته است.

نظر شما