امیربانو کریمی، پژوهشگر ادبی و همسر مظاهر مصفا درگذشت
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

امیربانو کریمی، پژوهشگر ادبی و همسر مظاهر مصفا درگذشت

امیربانو کریمی، استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی، در دهم دی ماه ۱۴۰۲ در سن ۹۲ سالگی درگذشت. او نخستین فرزند کریم امیری فیروزکوهی، شاعر معاصر، بود و در تهران زاده شد. با پایان تحصیلات متوسطه به کار تدریس پرداخت و تحصیلات خود را تا مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران ادامه داد. در همان دانشگاه مشغول به تدریس ادبیات شد و در زمینه سبک هندی و صائب‌شناسی متبحر شد.
او در چهارمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی برگزیده شد. همسر او مظاهر مصفا، شاعر و استاد دانشگاه تهران بود که ۸ آبان ۱۳۹۸ درگذشت. پسرش علی مصفا نیز بازیگر و فیلمساز است.
از جمله کتاب‌های کریمی می‌توان به «تصحیح انتقادی قسم دوم و سوم جوامع الحکایات و لوامع الروایات» (۴ جلد)، جمع‌آوری و حاشیه‌نویسی و تعلیق دیوان امیری فیروزکوهی در ۲ چاپ، «طرح دو بیت و دویست و یک غزل از دیوان صائب تبریزی»، «تصحیح دیوان حکیم فیاض لاهیجی» و «منتخب حدیقه الحقیقه حکیم سنایی» اشاره کرد.
کریمی در طول سال‌های تدریس خود، شاگردان بسیاری تربیت کرد که امروزه از چهره‌های شناخته‌شده ادبیات فارسی هستند. او با آثار خود، نقش مهمی در معرفی و شناخت سبک هندی و شعر صائب ایفا کرد.
درگذشت این استاد گرانقدر، ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه ادبیات فارسی است.

نظر شما