موضوع : پژوهش | پایان نامه

بررسی پوشش خبری رویداد پلاسکو در بخش های اصلی شبکه خبر

پیشنهاده کارشناسی ارشد 1396
پدیدآور: شهاب الدین صبوری
استاد راهنما: محمدقلی میناوند
استاد مشاور: جهاندار امیری
دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دانشکده ارتباطات و رسانه

چکیده

این پژوهش به منظور بررسی نقاط قوت و ضعف پوشش خبری حادثه پلاسکو توسط شبکه خبر صورت گرفته و هدف کلی آن توسعه و تعمیق ادبیات حوزه رسانه و بحران است. سوال اصلی تحقیق این است که پوشش خبری حادثه پلاسکو در بخش‌های اصلی شبکه خبر چگونه بوده است؟. همچنین برخی سوالات فرعی مانند تاکتیک های استفاده شده، رویدادمداری یا فرایندمداری، قالب های خبری بکاررفته و برخی سوالات دیگر مطرح و پاسخ داده شده است. روش تحلیل پژوهش، روش تحلیل محتوای کمی بوده و چارچوب نظری آن از نظریه های برجسته سازی، چارچوب سازی و دروازه بانی خبر فراهم آمده است. جامعه آماری پژوهش شامل کل اخبار پخش شده در بخش‌های خبری اصلی شبکه خبر از زمان وقوع رویداد پلاسکو به مدت 9 روز بوده و به دلیل در دسترس بودن اخبار مکتوب بخش های خبری از روش تمام شماری استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که قالب خبری قطعه سرد بیشتر از سایر انواع قالب ها در گزارش مراحل بحران پلاسکو استفاده شده است؛ همچنین ارزش خبری شهرت با 30 درصد، بیشترین کاربرد را در میان ارزشهای خبری به خود اختصاص داده است. از انواع عناصر خبری دو عنصر «کجا و چه» با 33 درصد بیشترین و عنصر خبری «چرا» کمترین موارد استفاده را داشته است؛ رویکرد خبرها عمدتا رویدادمدار بوده است. در خصوص تاکتیک های خبری، تاکتیک استناد پیام به منابع مورد وثوق مخاطب بیشترین و نشر اطلاعات سری با 4 خبر کمترین موارد کاربرد را داشته است. درمجموع، در کنار نقاط قوت موجود، برخی نقاط ضعف نیز مشاهده شد که نیازمند بازبینی و اصلاح توسط شبکه خبر است. همچنین برای تعمیق ادبیات رسانه و بحران سه پیشنهاد مطرح شده است: اول، ضرورت توجه رسانه ملی و شبکه خبر به لزوم تغییر رویکرد فرهنگی و نگرش افکار عمومی به بحران به عنوان عامل فرصت آفرین و ضرورت اتخاذ راهبرد فوق فعال در این زمینه؛ دوم لزوم بیان تعریف جدید بحران به عنوان «هرنوع اختلال و ناکارامدی در فرایند سیر وضعیت موجود به مطلوب» و تاکید بر توجه، پیش بینی و پیشگیری در هنگام برخورد با اولین هشدارو نشانه های اختلال بر اساس الگوی جامع مدیریت بحران و سوم، ایجاد شبکه ارتباط تعاملی رسانه ملی با کلیه وزارتخانه ها و بازیگران بحرانها قبل از وقوع می باشد.

نظر شما