دی‌ان‌ای باستانی راز قتل امپراتور چین را در قرن ششم میلادی فاش کرد
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

دی‌ان‌ای باستانی راز قتل امپراتور چین را در قرن ششم میلادی فاش کرد

دانشمندان با استفاده از دی‌ان‌ای باستانی که از بقایای یک امپراتور چینی قرن ششم میلادی به دست آمده بود، توانستند راز مرگ او را فاش کنند. این امپراتور که "وو" نام داشت، از سال ۵۶۰ تا ۵۸۰ میلادی بر چین حکومت می‌کرد و به دلیل متحد کردن بخش شمالی چین در دوره‌ای پر هرج و مرج مشهور بود.
باستان‌شناسان در سال ۱۹۹۶ آرامگاه امپراتور وو را در شمال غرب چین کشف کردند. محققان در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۴ در مجله "کارنت بیولوژی" منتشر شد، مواد ژنتیکی به دست آمده از بقایای او، از جمله جمجمه‌اش، را تجزیه و تحلیل کردند.
آنها از طریق این تجزیه و تحلیل‌ها توانستند اطلاعاتی در مورد ظاهر، سلامتی و اصل و نسب امپراتور وو به دست آورند. نتایج نشان داد که او چشمان قهوه‌ای، موهای سیاه و پوستی با رنگ نسبتاً تیره‌ داشته است.
همچنین مشخص شد که امپراتور وو به طور ناگهانی در سن ۳۶ سالگی درگذشته است. در حالی که متون تاریخی دلایل مختلفی مانند بیماری یا مسمومیت عمدی را برای مرگ او ذکر می‌کنند، محققان با بررسی دی‌ان‌ای او، شواهدی از مسمومیت با جیوه را کشف کردند.
این یافته‌ها نشان می‌دهد که امپراتور وو به احتمال زیاد توسط یکی از نزدیکان خود مسموم شده است. این کشف، اطلاعات جدیدی را در مورد یکی از تاریک‌ترین دوره‌های تاریخ چین ارائه می‌دهد و به حل معمای مرگ یکی از قدرتمندترین امپراتوران این کشور کمک می‌کند.
نکات قابل توجه:

امپراتور وو به گروه کوچ‌نشین شیان‌بی تعلق داشت که در منطقه‌ای زندگی می‌کردند که امروزه شامل مغولستان و شمال و شمال شرق چین می‌شود.
تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای نشان داد که او دارای ویژگی‌های چهره آسیای شرقی یا شمال شرقی بوده است.
محققان یک استعداد ژنتیکی برای سکته مغزی را در امپراتور وو کشف کردند که می‌تواند برخی از علائمی را که مورخان به او نسبت داده‌اند، توضیح دهد.
کشف مسمومیت با جیوه در دی‌ان‌ای امپراتور وو، احتمال قتل او توسط یکی از نزدیکانش را افزایش می‌دهد.

نظر شما