مرمت ۵۰ اثر تاریخی در استان مرکزی
موضوع : شهرشناسی | استان مرکزی-تفرش

مرمت ۵۰ اثر تاریخی در استان مرکزی

اراک، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از مرمت و بازسازی ۵۰ اثر تاریخی این استان در سال گذشته خبر داد.

محمود مرادی در جمع خبرنگاران گفت: برای انجام این مرمت‌ها، ۵۰ قرارداد منعقد شده و در مجموع ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص یافته است.

وی افزود: پروژه‌های مرمتی شامل مرمت و احیای بناهای تاریخی، مشارکت در مرمت بناهای تاریخی بخش خصوصی، خرید مصالح برای احداث موزه بزرگ و مرمت و بازسازی بازار تاریخی اراک بوده است.

مرادی به برخی از مهمترین بناهای تاریخی مرمت شده اشاره کرد و گفت: مسجد جامع ساوه، کاروانسرای آوه، بازار نراق، امامزادگان ساروق، امامزاده سلیمان نراق، امام‌زادگان آستانه، امام‌زاده محمد فم تفرش و امام‌زاده شاهواروق از جمله این بناها هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی همچنین از ثبت هفت اثر نامنقول، دو اثر منقول تاریخی، پنج اثر ناملموس و چهار اثر طبیعی در فهرست ملی در سال گذشته خبر داد.

وی افزود: مهمترین آثار نامنقول ثبت شده شامل تکیه سرآبادان شهرستان تفرش، کارخانه قند شهرستان شازند و حمام روستای خیرآباد و دو اثر منقول ثبتی شامل محراب مسجد جامع ساوه و درب چوبی امامزاده مشهد گرمه و همچنین چهار اثر طبیعی درختان کهنسال از شهرستان‌های استان هستند.

مرادی همچنین از صدور مجوز کاوش برای غار هستیجان، تپه قلعه نو و تپه بازنه در سال گذشته خبر داد.

با مرمت و بازسازی این آثار تاریخی، ضمن حفظ هویت تاریخی و فرهنگی استان، زمینه رونق گردشگری در آن نیز فراهم می‌شود.

نظر شما