ساماندهی محوطه تاریخی نقش رستم آغاز شد
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

ساماندهی محوطه تاریخی نقش رستم آغاز شد

با هدف ساماندهی و ایمن‌سازی، طرح ساماندهی محوطه تاریخی نقش رستم از توابع شهرستان مرودشت استان فارس اجرایی شد.

در این طرح، مسیرهای ایمن بازدید از محوطه، زیباسازی و بهسازی فضا، مرمت و همچنین مطالعات باستان‌شناسی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مسیرهای گردشگری این محوطه باستانی شامل بازدید از آرامگاه‌ها، نقش برجسته‌ها و کعبه زرتشت تغییر و مسیرهای ایمن برای آن تعریف شده است.

همچنین در حال حاضر تابلوهای راهنما طراحی و اجرا شده، مبلمان سایت تعمیر و نوسازی شده و تعمیر آلاچیق‌های سایت نیز آغاز شده است.

علاوه بر این، محوطه باستانی نقش رستم از علف‌های هرز پاکسازی و برای متوقف شدن رشد علف‌های هرز سم‌پاشی انجام شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه برنامه ساماندهی نقش رستم همراه با مرمت و مطالعات باستان‌شناسی و زمین‌شناسی در محوطه همچنان ادامه دارد، نقش رستم را یکی از محوطه‌های باستانی در شهرستان مرودشت فارس دانست که مجموعه آرامگاهی هخامنشی همراه با بنایی معروف به کعبه زرتشت در مکان معروف به نقش رستم در فاصله ۶ کیلومتری شمال غربی تختگاه تخت جمشید ساخته شده است.

وی نقش رستم را از این منظر که بخش مهمی از تاریخ معنوی ایران را روایت می‌کند و دو سند مکتوب تاریخ ایران در آنجا نقش شده، بسیار مهم دانست.

این دو سند به شرح زیر است:

  • سند نخست که به زبان‌های پارسی باستانی، بابلی و ایلامی نقش شده، جغرافیای تاریخی ایران در دوره هخامنشی را بیان می‌کند که محدوده قلمرو ایران کجاست و کدام سرزمین‌ها جزئی از ایران هستند.
  • سند تاریخی دیگر مربوط به ۵۰۰ سال بعد از هخامنشیان است که بر روی بنای کعبه زرتشت به خط های یونانی ، پهلوی اشکانی و ساسانی نوشته شده و به نوعی سند مالکیت ایران در دوره ساسانی است.

با اجرای این طرح‌ها، شاهد ساماندهی و ایمن‌سازی بیشتر این محوطه تاریخی ارزشمند و همچنین سهولت بازدید گردشگران از این مکان خواهیم بود.

نظر شما