معرفی هتل خانه بروجردی ها کاشان: شاهکار معماری قاجاری
موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- کاشان

معرفی هتل خانه بروجردی ها کاشان: شاهکار معماری قاجاری

خانه بروجردی ها، عمارتی باشکوه از دوران قاجار، در قسمت جنوب شرقی شهر کاشان واقع شده است. این خانه که به عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان شناخته می‌شود، یادگاری از عشق و هنر دوره قاجار است.

داستان عاشقانه ساخت خانه:

روزی روزگاری در شهر کاشان، پسر حاج‌آقا بروجردی عاشق دختر تاجر ثروتمندی می‌شود. پدر دختر برای رضایت به ازدواج، شرطی را مطرح می‌کند: ساخت خانه‌ای به زیبایی خانه خود برای دخترش. حاج‌آقا بروجردی نیز این شرط را می‌پذیرد و زمینی را در محله سلطان امیراحمد، در نزدیکی خانه پدری دختر، خریداری می‌کند.
 

ساخت و ساز خانه بروجردی ها در سال 1292 توسط معمار مشهور آن دوران، علی مریم‌کاشانی آغاز شد. اما تکمیل این عمارت باشکوه 18 سال به طول انجامید و نهایتا زوج جوان توانستند در آن سکونت یابند.

معماری و تزئینات:

طراحی و ساخت خانه تاریخی بروجردی ها را علی مریم‌کاشانی بر عهده داشت. در طراحی خانه از نقش و نگارهای سنتی ایرانی استفاده شده و این بنا را به شاهکاری بی‌نظیر تبدیل کرده است. برای تزئینات خانه بروجردی ها از انواع هنرهای ایرانی مانند مقرنس، آینه‌کاری، گچ‌بری، منبت‌کاری، درودگری و نقاشی استفاده شده است. گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های زیبایی که هنر دست استاد کمال‌المک و صنیع‌الملک هستند، زینت‌بخش این عمارت باشکوه هستند.
 

تقسیم‌بندی خانه:

معماری خانه بروجردی‌ها مانند بسیاری از خانه‌های تاریخی ایران، به دو فضای اندرونی و بیرونی تقسیم شده که مجزا از یکدیگر ساخته شده‌اند اما هشتی ورودی و سردر مشترک دارند. به طور کلی عمارت دو طبقه دیده می‌شود اما در قسمت جنوبی بنا، با وجود سردآب به صورت سه طبقه دیده می‌شود.

بخش تابستان‌نشین:

بخش تابستان‌نشین یا بیرونی خانه با قوس بزرگ از مهم‌ترین قسمت‌های خانه بروجردی ها به شمار می‌رود. این بخش شامل دو اتاق، یک تالار سرپوشیده اصلی و یک تالار سرپوشیده فرعی، دو گوشواره، یک شاه‌نشین و یک تالار طنبی است. تالار طنبی درواقع فضای بزرگی است که شبیه به بادگیر عمل می‌کند و برای خنک کردن خانه در تابستان استفاده می‌شد. در قسمت تابستان‌نشین خانه شاهد نقاشی‌هایی به سبک روسی و گچ‌بری‌های زیبا هستیم.
 

بخش زمستان‌نشین:

قسمت زمستان‌نشین، در شمال خانه و در نزدیکی راهرو ورودی قرار دارد. این قسمت شامل یک اتاق، یک شاه‌نشین پنج‌دری و یک ایوان است. درواقع بخش زمستان‌نشین، اندرونی خانه به حساب می‌آید و صندوق‌خانه و سردآب را شامل می‌شود. در قسمت زمستانی خانه، آثار نقاشی استاد کمال‌الملک با استفاده رنگ روغن و آبرنگ را می‌بینیم.

بازدید از خانه بروجردی ها:

خانه بروجردی ها کاشان در خیابان علوی، محله سلطان امیر احمد واقع شده است. بازدید از این خانه تاریخی، حدود یک الی دو ساعت وقت شما را خواهد گرفت.

نظر شما