تفرش: سرزمین کهن، خاستگاه مفاخر و پیوند تاریخی با قم
موضوع : شهرشناسی | استان مرکزی-تفرش

تفرش: سرزمین کهن، خاستگاه مفاخر و پیوند تاریخی با قم

تفرش، از نواحی کهن در مرکز ایران، در طول تاریخ به عنوان یکی از توابع قم شناخته می‌شد. این منطقه که امروزه به عنوان یک شهر در استان مرکزی قرار دارد، خاستگاه علما و ادبای بزرگی بوده است.

متأسفانه در انتساب برخی از دانشمندان برجسته تفرش، از جمله مفسر کبیر علامه طبرسی، اشتباهاتی رخ داده است. علی‌رغم اینکه منابع معتبر، از جمله دوست ایشان، بیهقی، به صراحت تفرش را به عنوان زادگاه ایشان معرفی می‌کنند، در برخی منابع ایشان را مازندرانی و اهل طبرستان می‌پندارند.

سید ناصر الدین آرام، از سادات حسینی و از شخصیت‌های برجسته تفرش است. شجره‌نامه ایشان به امام حسین علیه السلام منتهی می‌شود و ظاهراً از طریق امام سجاد علیه السلام به این سلسله شریف متصل می‌شوند.

تفرش خاستگاه سادات افطسی است که در مناطق مختلفی از جمله تفرش، آشتیان و فراهان سکونت دارند. این خاندان از اولاد امام سجاد علیه السلام هستند و از مشاهیر این خاندان می‌توان به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، اشاره کرد. پدربزرگ ایشان، علامه سید حسین تفرشی، از نسل میر فخرالدین تفرشی بودند که در اواسط قرن سیزده هجری از تفرش به نجف و سپس به خامنه هجرت کردند.

نظر شما