نبود برنامه برای رشد معلمان
چهارشنبه 6 تیر ,1375 26 ژوئن ,1996 سال چهارم , شماره 1003
آموزش و پرورش آمریکا و مقابله با رقابتهای جهانی بخش پایانی
اشاره: در بخش نخست مقاله فراز وفرود آموزش و پرورش درآمریکا
که دیروز در همین صفحه به چاپ رسید, برخی از نقاط ضعف برنامه های
درسی و مشکلات مدارس آمریکایی ذکر شد. آنچه در پی می آید بخش پایانی
این مقاله است که طی آن درباره فقدان برنامه های لازم برای تعمق و
گسترش رشد معلمان صحبت شده است.
درحالی که دولت امریکا به فکر تهیه برنامه های درسی و برنامه های
امتحانی مناسبتری است, هیچگونه کوشش متناسبی برای بهبود آموزش و یا
شرایط کاری معلمان صورت نگرفته است. هنوز هم معلمان در ساختاری کار
می کنند که مانع ازتعاون و رشد حرفه ای می گردد. برنامه های رشد و
توسعه مهارتهای معلمان کاری دفعتی بوده و مورد پیگیری و نظارت
قرار نمی گیرد. دولت ایالات متحده هیچگونه استراتژی ملی برای پیشرفت
معلمان که به رشد این جمع 2,2 میلیونی عمق و وسعت ببخشد, ندارد.
دولت ایالات متحده فاقد اهرمهای لازم برای تربیت معلمان است. چنین
معلمانی عمدتا توسط دانشگاههای مستقل تربیت شده ازطریق دانشگاهها
جذب می شوند. نتیجه احتمالی این خواهدبود که اجرا و رعایت
استانداردهای عالی ملی به حداقل خواهدرسید.
نتیجه گیری کلی نقاط ضعف آموزش امریکا بیشتر درشهرهای بزرگ
مشهود است و نقاط قوت آن در حومه شهر و شهرهای کوچک که در آنها
سطح درامدها و سطح آموزش بالاست. به هرحال تحقیقات به عمل آمده ضعفهای
عمده دانش آموزان را در مسائلی نظیر حل مسئله, ترکیب, تجزیه و تحلیل ,
استنباط آماری و درک متون پیچیده نثر قلمداد می کند. به رغم اینکه یک
قرن از انجام اصلاحات گذشته, در سطح کلاسی هیچچیز تغییر نیافته است.
غلبه براین نقاط ضعف نیازمند انجام اصلاحات در سطوح پایین یعنی ,
معلمان و تدریس به همراه بازسازی نظام مند است. همچنین برطرف کردن
نقاط ضعف نیازمند اراده ای سیاسی با استراتژی منسجم است که در راستای
بهبودبخشیدن به بازده دانش آموزان در تمام بخشهای سیستم آموزشی هدایت
گردد.
تجزیه و تحلیل های درسطح کشور مشکلاتی که مناطق ویژه ای از ایالات
متحده باآن مواجهند نادیده می گیرد. به عنوان مثال در جنوب غربی
امریکا دانش آموزانی که اطلاعات کمی در مورد انگلیسی دارند تعدادشان
زیاد و روبه افزایش است. یک نفر از هر هشت دانش آموز امریکایی در
کالیفرنیا زندگی می کنند, اما بیش از 20 درصد آنها مهارت زبان
انگلیسی شان محدود است و تا سال 2000 نیمی از کودکان کالیفرنیا را
اسپانیایی ها و آسیایی ها تشکیل خواهند داد. مشکلات آموزشی این کودکان
هرگز در لیست مسائل ملی قرارنمی گیرد و این نشان می دهد که بررسی های
در سطح ملی امکان دارد همیشه منتهی به اتخاذ دیدگاه صحیح در مورد
نواحی ویژه نگردد. احتمال دارد که دولت کلینتون ازطریق اتخاذ خط مشی
تاکید بر انتقال از مدرسه به بازار کار بر ایجاد مشاغل تمرکز داشته
باشد با این حال, جای تردید دارد که کارآموزی بتواند پاسخ کاملی به
مشکلات طبقات پایین جامعه باشد. به احتمال زیاد طرح کارآموزی اثرات
محدود و پراکنده ای خواهدداشت. شاید برخی دیگر از استراتژی های حل این
مسئله, کارایی کمتری داشته باشند.
بعضی از طرفداران امتحانات ملی معتقدند که اگر کارفرمایان از
دانش آموزان نمرات امتحانات سراسری شان را طلب کنند انگیزه
دانش آموزان برای سخت کوشی در مدرسه بیشتر خواهدشد. این تئوری در
ایالات متحده آزمایش نگردیده و نیازمند, بسیج گسترده کارفرمایان
است.
برگردان از مجله:
. NO,Volum KAPPAN PHIDELTA
ترجمه: شهروز جاویدی
نظر شما