تابستان و طرحهای تازه صدای معلم
چهارشنبه 6 تیر ,1375 26 ژوئن ,1996 سال چهارم , شماره 1003
گفت و گو با مجری طرح صدای معلم
اشاره; با شروع فصل تابستان, فعالیت طرح صدای معلم اداره کل
آموزش و پرورش شهر تهران واردمرحله جدیدی شده است. به همین
مناسبت و برای آشنایی خوانندگان روزنامه با صدای معلم, گفتگویی
انجام داده ایم با سید فرید بنی عقیل مدیر طرح صدای معلم که در پی
می آید.
همزمان با آغاز تابستان ,اداره کل آموزش و پرورش شهرتهران با
صدور اطلاعیه ای اعلام کرده است که با اجرای طرح صدای معلم, به سوالات و
مشکلات درسی و آموزشی دانش آموزان و معلمان پاسخ خواهد داد. بفرمائید
طرح صدای معلم چیست و چه انگیزه و برنامه ای را ارائه می دهد
ما طرح صدای معلم را از مقولات تکنولوژی آموزشی می دانیم. در جهان
پیچیده و پر رمز و راز امروزی, رشد فزاینده تکنولوژی آموزشی, دیگر
به مثابه یک سلسله مفاهیم متفرق از یکدیگر نیست, بلکه نظام آموزشی
کارا و اثربخش, نوآوری در زمینه روشهای تدریس و طراحی مواد آموزشی
را برای یادگیری, به طور روزافزونی مورد تشویق قرار می دهد. صدای
معلم فرآیندی است که از چند رساله ارتباطی به نام تلفن فراگیر و
فراده تشکیل می شود. برقراری ارتباطغالبا منجر به یک تعامل اثر
بخش شده و حاصل کار یک تجربه نیمه انتزاعی است که نصیب ارتباط
گیرندگان می شود. به واسطه ویژگی خاصی که طرح صدای معلم دارد, نقش
مطلوب تکمیلی در رفع کمبودها و نارسائیهای امور آموزش رسمی داشته
و به عنوان یک حلقه از زنجیره آموزش بین مدرسه و خانه است.
به نظر می رسد ارائه تسهیلات آموزشی از طریق ارتباط تلفنی ,فرم
جدیدی از آموزش باشد. لطفا در مورد هدف و انگیزه طرح دقیقا
توضیح دهید.
طرح صدای معلم نگرشی نوین در تکنولوژی آموزشی است. با اجرای این طرح ,
مابه دنبال تحقق چهار هدف مهم هستیم:
فراهم کردن زمینه های مشاوره تحصیلی معلمان و دانش آموزان با
متخصصان دروس مختلف دوره های تحصیلی ابتدایی و راهنمایی ;
ارائه راه حلها و راهبردهای آموزشی استاندارد در موردمشکلات درسی
به دانش آموزان; ارائه دست آوردها و یافته های جدید الگوی تدریس
آموزش دروس مختلف به دبیران و والدین ;
فراهم ساختن آرامش تحصیلی درمحیط منزل با کاهش فشارهای درسی
برای دانش آموزان با اتکاء آنان به مشاوری که در هر لحظه قادر به
تماس با صدای معلم است ;
صدای معلم, در واقع یک حرکت پشتیبانی آموزشی برای مخاطبان خود است
و به دانش آموزان وخانواده های آنان یک امنیت آموزشی القاء می کند و
سرپناهی است برای دانش آموزان خجالتی وکم رو. همچنین چون یک سبک
پیشرفته در برقراری ارتباط آموزشی بین معلم و دانش آموز است, طبیعتا
انعکاس آن موجب ارزش بخشیدن به فعالیتهای مطلوب و نوین سیستم آموزشی
می شود.
معلمان و دانش آموزان چگونه می توانند با صدای معلم ارتباطبرقرار
کنند و معمولا چه سوالهایی مطرح می شود
شماره تلفنهای تماس در حال حاضر در روزهای زوج به دروس ابتدایی و
روزهای فرد به دروس راهنمایی تحصیلی اختصاص دارد. ساعت تماس از 4
تا 8 بعداز ظهر است . دانش آموزانی که در محیط منزل در هنگام مطالعه و
تحقیق به سوالات و مشکلات درسی برخورد می کنند, از طریق تماس تلفنی ,
سوال خود را مطرح می کنند و تیم آموزشی مستقردر طرح که متشکل از
بهترین دبیران مجرب و کارآزموده که بعضا از سرگروههای درسی اداره
کل و مناطق می باشند, با رعایت فنون معلمی و ایجاد فرهنگ تفکرو
شیوه های حل مساله به دانش آموز کمک می کنند تا خود به راه حل مناسب
دست یابد. همینطور معلمان ارجمندی که در شیوه های روش تدریس و یا
مسایل آموزشی نیاز به رهنمود و مشورت دارند, از طریق تماس تلفنی به
آسانی به اشتراک مساعی پرداخته و همکاران ما نکات لازم را همراه با
جدیدترین یافته های دانش, پژوهش و مواد آموزشی و رسانه های لازم که
نیاز به تاکید بیشتر در حین تدریس دارند, در اختیار فرهنگیان قرار
می دهد.
آیا طرح صدای معلم, بامخاطبان خود مشاوره تربیتی هم برقرار
می کند
خیر, این موضوع فعلا در راستای برنامه رسمی طرح نیست, اما به دلیل
استقبال چشمگیر دانش آموزان, معلمان و اولیاء امیدوار هستیم در آینده
بتوانیم تسهیلات لازم را برای متقاضیان فراهم آوریم. هر چند در حال
حاضر انجمنهای اولیاء و مربیان مناطق آموزشی تهران در کلینیکهای
مشاوره ای به صورت حضوری به ارائه خدمات می پردازند. همچنین طرح صدای
مشاور که مشابهت فراوانی با صدای معلم دارد, در این زمینه کم و بیش
فعال است.
آیا این طرح تاکنون ارزشیابی هم شده است
ارزشیابی باید از طریق دانش آموزان و یا دیگر متقاضیان که با
صدای معلم ارتباط برقرارمی کنند, انجام شود. ولی ما نیز براساس
مطالعات مستمری که در طرح صدای معلم داریم, نوعی ارزشیابی و بازسازی
تکوینی را لحاظ کرده ایم. صدای معلم یک برنامه یا طرح نرم افزاری با
هزینه ای بسیار اندک و نتیجه ای سودمند است.
شما درک دانش آموز و رضایت خاطر او را چگونه ارزشیابی می کنید
ارزشیابی ما از فرایند ارتباط معلم با تماس گیرنده حاصل می شود,
هنگامی که چهره متبسم او در پشت خط تلفن, پس از کشف مجهولات احساس
می شود. همچنین براساس فرمی که در اختیار همکاران طرح قرار دارد,
فراوانی میزان مشکلات درسی دانش آموزان در فصول مختلف کتاب و یا
بیشترین اشکالات معلمان در تدریس دروس مختلف و همچنین نکات مبهم و
گنگ کتابهای درسی شناسایی شده و طی لیستی برای بررسی و اقدامهای لازم
در اختیار کارشناسان دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی قرار
می گیرد.
نحوه فعالیت طرح در ایام تابستان چگونه است
کار طرح صدای معلم, همزمان باشروع پایگاههای کلاسهای جبرانی ,
مجددا از دوم تیرماه شروع شده و تا هشتم مرداد ماه ادامه خواهد
یافت. همچنین از اول مهر ماه تا انتهای سال تحصیلی آینده, آماده
پاسخگویی به سوالات مطرح شده هستیم.
نظر شما