کشت گیاهان مقاوم به بیماری و کم آبی در قم در حال افزایش است
موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

کشت گیاهان مقاوم به بیماری و کم آبی در قم در حال افزایش است

خبرگزاری ایرنا گزارش می‌دهد که در راستای طرح تغییر الگوی کشت در استان قم، طی سه سال گذشته کشت گیاهان مقاوم به بیماری و کم‌آبی، مانند تریتیکاله، در مزارع این استان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

محمد رضا حاجی رضا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم، در این باره گفت: سطح زیر کشت تریتیکاله در زمین‌های کشاورزی قم به 2 هزار هکتار رسیده است که نشان‌دهنده موفقیت کشت این گیاه در این استان و استقبال کشاورزان قمی از آن است.

وی افزود: در سایر محصولات راهبردی مانند گندم و جو نیز، سازمان جهاد کشاورزی قم استفاده از رقم‌های جدید و مناسب با شرایط آب و هوایی استان را در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه نتایج خوبی از نظر ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی قم حاصل شده است.

تریتیکاله غله‌ای جدید است که از ترکیب گندم و چاودار به دست می‌آید و به دلیل مقاومت بیشتر در برابر آفات، بیماری‌ها و سرما، جایگزین مناسبی برای جو محسوب می‌شود. همچنین، این گیاه نیاز آبی کمتری نسبت به جو دارد که این موضوع در شرایط کم‌آبی استان قم، حائز اهمیت است.

استان قم در زمینه اجرای طرح تغییر الگوی کشت در سطح کشور پیشتاز است و با اجرای این برنامه‌ها، علاوه بر کاهش مصرف آب، شاهد افزایش بهره‌وری و تولید محصولات کشاورزی در این استان برای تامین امنیت غذایی مردم نیز هستیم.

در حال حاضر، 104 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد که به طور میانگین 64 هزار هکتار آن به زیر کشت می‌رود. از این میزان، 42 هزار هکتار مزارع و 22 هزار هکتار باغ است.

بیش از 14 هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند و سالانه 850 هزار تن محصول زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای در این استان تولید می‌شود.

کشاورزی به تنهایی حدود 50 درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده است.

افزایش کشت گیاهان مقاوم به بیماری و کم‌آبی در قم، گامی مثبت در جهت استفاده بهینه از منابع آبی، افزایش تولید محصولات کشاورزی و رونق اقتصادی این استان است.

نظر شما