موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

جابه‌جایی موزه آستانه؟

اخبار شنیده شده حاکی از آن است که  موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه‌س را قصد دارند از محل خود به مجاورت کتابخانه فعلی انتقال دهند. در اهمیت این موزه باید گفت که نخستین موزه مدرن کشور است که در سال ۱۳۱۴ تاسیس و راه‌اندازی شد. بسیاری از قرآن‌های نفیس مربوط به قرون نخستین اسلامی و اسناد و نسخ خطی و احکام و اشیا و آثار تاریخی و هنری و تزیینی از جمله ادوات جنگی و نفیس‌ترین فرش‌ها و سنگ قبرهای کشور در آن نگهداری می‌شود. به هر حال یکی از گنجینه‌های مهم کشور است.
امیدوارم که خبر صحت نداشته باشد اما اگر صحت داشته باشد خبر خوبی نخواهد بود. در بیشتر جابه‌جایی‌هایی مشابه که تا کنون در کشور انجام شده ، بسیاری از آثار و اشیای ارزشمند یا آسیب دیده یا مفقود شده  یا به سرقت رفته است. جز آن مکان موزه باید از استانداردهای خاص خود برخوردار باشد. تا آنجا که می‌دانم در محل کتابخانه فعلی جایگاه استانداردی برای موزه پیش‌بینی نشده است تا بخواهند آن را به  محل مزبور انتقال دهند. هم‌چنین این انتقال احتمالی برای هر دو جایگاه یعنی هم کتابخانه و هم موزه آسیب‌زا است. از یک طرف محیط رو به توسعه کتابخانه و هم‌چنین مرکز اسناد مجاور آن را در تنگنا قرار می‌دهد. از طرف دیگر محل جدید به اصطلاح دررو زیاد دارد و احتمال از بین رفتن آثار موزه‌ای وجود دارد.
این نکته هم باید گفته شود پاره‌ای از آثار موزه همچون کاشی های تاریخی را به صورت دائم  در دیوار کار گذاشته‌اند که کار خطایی بوده است و  در صورت برداشتن به احتمال قوی آسیب می‌بیند. در کنار آن حمل سنگ قبرهای نفیس و سنگین موجود در موزه از جمله سنگ قبر فتحعلی شاه و محمد شاه قاجار ممکن است موجب ورود لطمه به آن‌ها باشد. 
باید گفت نقل و انتقال موزه - در فرض وجود ضرورت - نیازمندِ مطالعات و طرحی کارشناسانه است. در صورت صحت خبر چه  مطالعه و طرحی برای این امر مهم صورت گرفته است؟
روشن‌تر برای جابه‌جایی گنجینه‌ای ارزشمند و کهن و شناخته شده  دو شرط باید رعایت شود:
۱. وجود طرحی کارشناسی شده  برای نقل و انتقال اشیا و چیدمان آن‌ها.
۲. وجود مکانی جدید مطابق با استانداردهای موزه‌ای.
در هر صورت  چنین اموری سلیقه‌ای نیست تا بر مبنای تمایل شخصی انجام شود.  
در پایان باز آرزو می‌کنم اصل خبر صحت نداشته باشد.

سیدمحسن محسنی

نظر شما