گنج غرق شده: نبرد 300 ساله بر سر 200 تن طلا و جواهرات
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

گنج غرق شده: نبرد 300 ساله بر سر 200 تن طلا و جواهرات

در سال 1708، کشتی اسپانیایی سان خوزه حامل 200 تن طلا، نقره، زمرد و جواهرات به ارزش تخمینی 17 میلیارد دلار، توسط نیروی دریایی بریتانیا در نزدیکی سواحل کارتاخنا در کلمبیا غرق شد. این کشتی که به عنوان "جام مقدس کشتی های غرق شده" شناخته می شود، به سرعت به نقطه کانونی یک نبرد 300 ساله برای مالکیت گنج خود تبدیل شد.

اما این گنج از کجا آمده بود و چرا غرق شد؟

منشا گنج:

گنج سن خوزه حاصل غارت ثروت های عظیم از معادن پوتوسی در بولیوی بود. این معادن که در آن زمان تحت تسلط اسپانیا بودند، منبع اصلی نقره جهان بودند. اسپانیایی ها این فلز گرانبها را به کارتاخنا حمل می کردند و در آنجا با کالاهای دیگر مبادله می شد.

غرق شدن کشتی:

در سال 1708، ناوگان بریتانیا به کارتاخنا حمله کرد. در جریان نبرد، سن خوزه مورد اصابت توپ قرار گرفت و غرق شد. بیشتر خدمه و مسافران کشتی نیز جان خود را از دست دادند.

نبرد برای مالکیت:

از آن زمان، کلمبیا، اسپانیا، ایالات متحده و حتی بومیان بولیوی بر سر مالکیت گنج سن خوزه ادعا دارند. کلمبیا معتقد است که این گنج متعلق به این کشور است زیرا در آب های سرزمینی آن غرق شده است. اسپانیا مدعی است که این گنج متعلق به آنهاست زیرا از معادن اسپانیا استخراج شده است. ایالات متحده ادعا می کند که برخی از گنج ها را در عملیات نجات در دهه 1980 بازیابی کرده است و بومیان بولیوی نیز خواهان سهمی از ثروت هستند زیرا آنها کسانی بودند که در معادن کار می کردند و فلزات گرانبها را استخراج می کردند.

سرنوشت نامعلوم:

در سال 2015، محل غرق شدن سن خوزه توسط دولت کلمبیا کشف شد. از آن زمان، عملیات کاوش برای بازیابی گنج در حال انجام است. با این حال، این فرآیند پیچیده و پرهزینه بوده و مشخص نیست که چه زمانی یا چه مقدار از گنج بازیابی خواهد شد.

اهمیت فرهنگی:

علاوه بر ارزش مادی، سن خوزه از نظر فرهنگی نیز اهمیت دارد. این کشتی یادآور دوران استعمار اسپانیا در آمریکای جنوبی و همچنین بی عدالتی هایی است که بر بومیان این منطقه تحمیل شده است.

آینده گنج:

سرنوشت نهایی گنج سن خوزه هنوز مشخص نیست. این امکان وجود دارد که بین کشورهای مدعی تقسیم شود یا به طور کامل توسط کلمبیا بازیابی و برای استفاده عمومی به کار گرفته شود. صرف نظر از نتیجه، کشف و غرق شدن این کشتی داستانی جذاب و پیچیده را روایت می کند که به روشن شدن تاریخ استعمار و جستجوی ثروت در آمریکای جنوبی کمک می کند.

نظر شما