بانوان هنرمند کاشان، نگینه‌داران هویت تمدنی این خطه
موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- کاشان

بانوان هنرمند کاشان، نگینه‌داران هویت تمدنی این خطه

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر کاشان در ستایش از نقش بی‌بدیل بانوان هنرمند این شهر در حفظ و احیای هویت تمدنی کاشان، اظهار داشت: ذوق و خلاقیت این بانوان در عرصه صنایع دستی، گویی جان دوباره به کالبد تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم بخشیده و شایسته تقدیر و بزرگداشت است.

عفت پدرام‌فر با تاکید بر ضرورت معرفی و ترویج هنر اصیل ایرانی در عصر جهانی شدن، تصریح کرد: بانوان هنرمند این سرزمین با دستان توانمند خود و با استفاده از ساده‌ترین ابزار، آثاری خلق می‌کنند که تحسین جهانیان را برمی‌انگیزد.

وی در ادامه افزود: شهر کاشان که امروزه به عنوان شهری جهانی شناخته می‌شود، مدیون خلاقیت و هنر هنرمندان صنایع دستی و معماران چیره دست خود است. میراث گرانبهایی که از اعماق تاریخ به دست ما رسیده و در عصر تکنولوژی، ارزش و جایگاه واقعی خود را در جهان یافته است.

پدرام‌فر صنایع دستی را آیینه‌ای از هویت و فرهنگ ایرانیان دانست و گفت: این هنر اصیل، بیانگر ارزش‌ها، باورها و ظرافت‌های روح ایرانی است و هنرمندان این عرصه، سفیران فرهنگی این مرز و بوم در سراسر دنیا به شمار می‌روند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان نیز در این راستا اظهار کرد: برگزاری چنین برنامه‌هایی با هدف احیا و معرفی مشاغل سنتی، زمینه‌ساز ایجاد انگیزه برای نسل جوان جهت یادگیری و کسب درآمد در این عرصه خواهد بود.

محمدعلی فرجی با اشاره به نقش هنر در ارتقای روحیه و نشاط جامعه، گفت: صنایع دستی به عنوان ابزاری کارآمد در طول تاریخ، ارزش‌هایی همچون عشق به خدا، وطن‌دوستی، معارف اخلاقی و کمال انسانی را ترویج کرده و به زندگی ما هویت و معنایی دوباره بخشیده است.

وی در ادامه افزود: هدف از برگزاری این گردهمایی، حمایت از هنرمندان، تبادل نظر و ارائه دیدگاه‌ها، بیان انتظارات و به نمایش گذاشتن آثار هنری جهت توسعه و ترویج هنر در جامعه است.

تجلیل از بانوان هنرمند کاشان

در این مراسم از معصومه بینوا، مرضیه ولیان، لیلا پایمرد، مهدیه تیموریان، اعظم رئیسی، نرگس فخیمی، زینب سادات بابایی، فاطمه خادم‌زاده، فاطمه زارع، فاطمه فرمانیان، زهرا نوروزی، فهیمه غلامرضازاده، کبری خرمیان، فائزه کریمی، زهره فرحناک به پاس تلاش‌های ارزشمندشان در حوزه ترویج هنرهای دستی تجلیل به عمل آمد.

فاطمه سادات محتشمی، افسانه رجبی، سمیه تقی‌زاده، سمیه شریفی، آیدا شاکری، فاطمه آقاجانی، ریحانه انصاری‌فر، زینب ابوالفضلی، زهرا خرمی، مریم خراسانی‌زاده، سوده فرگاه، معصومه حسن‌پور، مریم کاشانی و مهسا جعفریانی از دیگر بانوان هنرمندی بودند که در این آیین مورد تقدیر قرار گرفتند.

بدون شک، نقش بانوان هنرمند کاشان در حفظ و احیای هویت تمدنی این خطه انکارناپذیر است. ذوق، خلاقیت و تلاش‌های بی‌وقفه این بانوان، گنجینه‌ای گرانبها برای ایران و ایرانیان به شمار می‌رود و باید همواره مورد حمایت و قدردانی قرار گیرد.

نظر شما