آریان ۶ با موفقیت به فضا پرتاب شد!
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

آریان ۶ با موفقیت به فضا پرتاب شد!

موشک آریان ۶، جدیدترین پرتابگر آژانس فضایی اروپا، روز سه‌شنبه ۹ ژوئیه (۱۹ تیر) با موفقیت به فضا پرتاب شد.

این پرتاب که از پایگاه فضایی گویان فرانسه در آمریکای جنوبی انجام شد، نقطه عطفی برای برنامه فضایی اروپا به شمار می‌رود و پس از وقفه‌ای یک ساله، بار دیگر به این قاره امکان می‌دهد تا به طور مستقل به مدار زمین دسترسی پیدا کند.

آریان ۶ جانشین موشک آریان ۵ است که برای سال‌ها به عنوان ستون اصلی برنامه‌های فضایی اروپا ایفای نقش می‌کرد. آریان ۵ که اولین بار در سال ۱۹۹۶ به فضا پرتاب شد، در مجموع ۱۱۷ مأموریت را با موفقیت انجام داد.

موشک جدید بلندتر، سبک‌تر و از نظر اقتصادی به صرفه‌تر از آریان ۵ است. این موشک قادر به حمل محموله‌های مختلف به مدار زمین از جمله ماهواره‌های مخابراتی، ناوبری و علمی است.

پرتاب روز سه‌شنبه، اولین پرواز از مجموعه پروازهای آزمایشی آریان ۶ بود. در این پرواز، این موشک ماهواره‌های P2 و P3 را که توسط شرکت ایرباس ساخته شده‌اند، با موفقیت در مدار قرار داد.

مقامات آژانس فضایی اروپا از موفقیت این پرتاب ابراز خرسندی کرده‌اند. آنها معتقدند که آریان ۶ گامی مهم در جهت استقلال اروپا در زمینه دسترسی به فضا است و به این قاره امکان می‌دهد تا در رقابت‌های فضایی جهانی جایگاه خود را ارتقا دهد.

آریان ۶ در سال‌های آینده نقش مهمی در برنامه‌های فضایی اروپا ایفا خواهد کرد. این موشک قرار است برای پرتاب طیف گسترده‌ای از محموله‌ها از جمله ماهواره‌های ناوبری گالیلئو، ماهواره‌های رصد زمین و فضاپیمای ExoMars به سیاره مریخ استفاده شود.

پرتاب موفقیت‌آمیز آریان ۶ خبر امیدوارکننده‌ای برای آینده برنامه فضایی اروپا است و نشان‌دهنده تعهد این قاره به کاوش در فضا و پیشرفت در زمینه علم و فناوری است.

نظر شما