دومین بیمار پیوند کلیه خوک نیز جان خود را از دست داد
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

دومین بیمار پیوند کلیه خوک نیز جان خود را از دست داد

لیزا پیزانو که در ماه مارس تحت عمل جراحی پیوند کلیه خوک اصلاح‌شده ژنتیکی قرار گرفته بود، درگذشت.

این خبر ناگوار پس از مرگ اولین بیمار پیوند کلیه خوک در ماه مه، بار دیگر نگرانی‌هایی را در مورد ایمنی و اثربخشی این روش درمانی تجربی ایجاد می‌کند.

پیزانو، 54 ساله، از نارسایی قلبی و بیماری کلیوی پیشرفته رنج می‌برد. او در بیمارستان NYU Langone Health در نیویورک تحت عمل جراحی قرار گرفت. این جراحی اولین جراحی در نوع خود بود که در آن همزمان پیوند کلیه و پمپ قلب از خوک اصلاح‌شده ژنتیکی انجام شد.

علیرغم موفقیت اولیه عمل، پیزانو در ماه‌های بعد با عوارض متعددی از جمله لخته شدن خون و عفونت دست و پنجه نرم کرد. او در نهایت به دلیل نارسایی قلبی درگذشت.

هنوز مشخص نیست که مرگ پیزانو به طور مستقیم با پیوند کلیه خوک مرتبط بوده است یا خیر. با این حال، این مورد جدید سوالاتی را در مورد خطرات و مزایای بالقوه این روش درمانی تجربی مطرح می‌کند.

تحقیقات پیرامون پیوند عضو از حیوان به انسان (زنتروپلاستی) در حال انجام است و هدف آن ارائه راه حلی برای کمبود فزاینده اعضای پیوندی برای بیماران نیازمند است. با این حال، این روش با چالش‌های اخلاقی و بیولوژیکی متعددی از جمله خطر رد عضو توسط بدن بیمار و احتمال انتقال بیماری‌های حیوانی به انسان روبرو است.

مرگ پیزانو ضربه بزرگی به این حوزه تحقیقاتی است و احتمالاً باعث احتیاط بیشتر در انجام آزمایش‌های بالینی در این زمینه خواهد شد.

نظر شما