موضوع : نمایه مطبوعات | همشهری

جذب هنردوستان خارجی برای کسب درآمد افزونتر

شنبه 9 تیر ,1375 29 ژوئن ,1996 سال چهارم , شماره 1005

واحد رسانه های خارجی همشهری: نهادهای هنری تنها محلی برای حفظ و
عرضه آثار فرهنگی یک کشور محسوب نمی شود. موزه ها, نگارخانه ها,
کنسرتها و دیگر جلوه های هنری می تواند منبع درامد خوبی به خصوص از
نظر ارزی باشد. در آمریکا برنامه های جدیدی برای جذب هر چه بیشتر
دیدارکنندگان خارجی به این قبیل نهادها در جریان است.
به گزارش تلویزیون سی ان ان, برآورد می شود حدود نیم میلیون نفر از
آثار پابلوپیکاسو در موزه هنرهای نو نیویورک به نمایش درآمده است ,
دیدار کنند. در شهر فیلادلفیا, علاقه مندان برای دیدن آثار پل سزان صف
کشیده اند. کارشناسان معتقدند مردم علاقه بیشتری به هنر پیدا
کرده اند.
اکنون در آمریکا نهادهای هنری همچون موزه و نگارخانه به رقبای مهمی
برای پارکهای تفریحی همچون پارک والت دیسنی شده است. این امر سبب
شده است تا رقبای هنر دست به کار تدوین راهبردهای جدید برای جذب
دیدارکنندگان خارجی و علاقه مندان هنر به کالای خود شوند. نهادهای هنری
نیز راهبردهای خاصی برای خود ابداع کرده اند. به عنوان مثال ,
برنامه های خود را برای هتلهای سکونت دهنده جهانگردان خارجی می فرستند
و آنان را دعوت می کنند. برگزار کنندگان اپرا و کنسرتهای موسیقی نیز
این رویه را در پیش گرفته اند و موفق شده اند تا فروش بلیت و حضور
بینندگان را افزایش دهند.
یکی دیگر از راهبردهای نهادهای هنری برای جذب دیدارکندگان خارجی
ارسال دیسکهای کامپیوتری به موسسات مسافری و جهانگردی است که حاوی
گذری اجمالی برفعالیتهای نهادهای هنری شهر است. یک موسسه تبلیغاتی
در نیویورک چنین راهنمایی را برای این شهر تهیه کرده است.
در دیگر شهرهای آمریکا نیز چنین راهبردهایی به کار گرفته شده است ,
اما فعالیت در این زمینه آسان نیست. بسیاری از کشورهای اروپایی از
این نظر از آمریکا پیش هستند. به عنوان مثال, دولت فرانسه مبالغ
کلانی را به ترویج آثار فرهنگی کشور اختصاص می دهد. حجم درامدهای
سالیانه آمریکائیان از رهگذر عرضه آثار فرهنگی و هنری به حدود 512
میلیارد دلار برآورد می شود. ایجاد چنین درامد عظیمی پرداخت 58
میلیارد دلار مالیات محلی و فدرال و 22 میلیارد دلار مازاد تجاری برای
این کشور به همراه دارد.

 

نظر شما