رابطه سبک های یادگیری شناختی با پذیرش فناوری اطلاعات و سواد اطلاعاتی در دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: فاطمه زینلی
استاد راهنما: مرضیه عالی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای یادگیری شناختی با پذیرش فناوری اطلاعات و سواد اطلاعاتی در دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، از نوع رابطهای و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که به تعداد 423 نفر (176 پسر و 247 دختر) بود که از بین آنها به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای 201 نفر (83 پسر و 118 دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامههای سبکهای یادگیری شناختی کلب(1985)، سواد اطلاعاتی سیامک و داورپناه(1388) و پذیرش فناوری دیویس(1986) را تکمیل نمودند. دادههای به دست آمده با ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون و با نرمافزار SPSS22 تجزیّه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سبکهای یادگیری شناختی با پذیرش فناوری اطلاعات و سواد اطلاعاتی رابطه معنیدار دارد و سبکهای یادگیری شناختی میتوانند 26/0 از واریانس پذیرش فناوری اطلاعات و 38/0 از واریانس سواد اطلاعاتی را تبیین نمایند. همچنین، نتایج نشان داد که ابعاد پذیرش فناوری اطلاعات با سواد اطلاعاتی اطلاعات رابطه معنیدار دارند و قادرند 65/0 از واریانس سواد اطلاعاتی را تبیین نمایند.
نظر شما