قم؛ پاک‌ترین شهر کشور در مدیریت معتادان متجاهر و پیشگام در مقابله با آسیب‌های اجتماعی
موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

قم؛ پاک‌ترین شهر کشور در مدیریت معتادان متجاهر و پیشگام در مقابله با آسیب‌های اجتماعی

در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، بر اهمیت حمایت از مراکز ترک اعتیاد تأکید شد و قم به‌عنوان پاک‌ترین شهر کشور در زمینه‌ی معتادان متجاهر معرفی گردید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدتقی رجبی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم، در این جلسه بیان کرد: اعتیاد یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که علت اصلی بسیاری از آسیب‌های دیگر نیز می‌باشد. وی ادامه داد: یک‌هزار و ۱۲۷ نوع ماده روان‌گردان هم‌اکنون در سطح جهان شناسایی‌شده که بخشی از آن‌ها در کشور ما نیز بروز دارد.

رجبی خاطرنشان کرد: معتادان متجاهر پس از جمع‌آوری توسط پلیس، برای توانمندسازی و بازگشت به زندگی به بهزیستی و کمپ ترک اعتیاد سپاه استان تحویل می‌شوند. وی اضافه کرد: قم از نظر تعداد معتادان متجاهر پاک‌ترین شهر کشور است و این افراد به‌صورت ماهانه جمع‌آوری می‌شوند.

وجود ۲۵ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی در قم

سید صادق میرئی، مدیرکل بهزیستی قم، اعلام کرد: ۳۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که ۲۵ هزار نفر از آن‌ها را معلولان تشکیل داده‌اند. او افزود: سال گذشته، ۲۱۷ هزار نفر روز معتاد مهاجر در مرکز ترک اعتیاد بهزیستی استان پذیرش و پس از ۳ ماه تا یک سال توانمندسازی، به جامعه بازگشته‌اند. همچنین ۱۷ هزار تماس با سامانه آنلاین بهزیستی استان قم، که بخش مهمی از آن‌ها مربوط به موضوع اعتیاد بوده، ثبت شده است.

میرئی همچنین با اشاره به ۶ هزار مداخله کارشناسان بهزیستی در تماس‌های مردمی با مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی قم، کمبود اعتبارات ملی و استانی را مهم‌ترین مشکل در مدیریت آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد دانست.

روح‌الله امرالهی، رییس شورای اسلامی شهر قم، نیز در این جلسه با تأکید بر اهمیت مباحث فرهنگی برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی، گفت: وضعیت عمومی قم در حوزه آسیب‌های اجتماعی بغرنج نیست.

نرجس نیازمند، عضو شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به اهمیت آموزش و آگاهی بخشی به‌ویژه برای خانواده‌ها، تأکید کرد: با توجه به متوسط سن اعتیاد در جامعه، باید توجه بیشتری به این مسئله داشت.

مصطفی ملایی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم، نیز گفت: برای مدیریت دقیق آسیب‌های اجتماعی باید مرکز رصد آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی شود تا این معضلات به‌صورت مستمر پایش و برای حل آن‌ها به موقع اقدام گردد. وی همچنین تأکید کرد: فعالیت واحدهای فروش دخانیات در نزدیکی مدارس باید در شعاع حداقل ۱۵۰ متری مدارس متوقف شود.

سید محمدحسین دهناد، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم، درباره شهربازی معارفی قم، بیان کرد: این شهربازی باهدف فرهنگ‌سازی و انتقال مفاهیم ارزشی به کودکان و نوجوانان در محدوده بلوار پیامبر اعظم(ص) در دست احداث است. وی افزود: ۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل شهربازی معارفی نیاز است و به‌زودی تشریفات مناقصه پروژه برگزار خواهد شد.

مهرداد توکلی مقدم، معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم، نیز گفت: حدود هفت درصد سهام بانک شهر متعلق به شهرداری است و از این سهامداری، علاوه بر دریافت وام، فرصت اوراق مشارکت برای پیشبرد طرح‌های عمرانی شهری نیز استفاده می‌شود. وی ادامه داد: برای حفظ اثرگذاری شهرداری قم در سهامداری بانک شهر، پیشنهاد افزایش سرمایه بیش از ۳۸۲ میلیارد تومانی تقدیم شورای شهر قم شده‌است.

نظر شما