سیارک قاتل دایناسورها: منشا آن از بیرون منظومه شمسی
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

سیارک قاتل دایناسورها: منشا آن از بیرون منظومه شمسی

مطالعات جدید نشان داده‌اند که سیارک مرموزی که ۶۶ میلیون سال پیش باعث انقراض دایناسورها شد، ممکن است منشاء آن از بیرون منظومه شمسی بوده باشد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) گزارش داده است که در این مطالعه، محققان به بررسی مواد معدنی موجود در دهانه برخوردی چیکشلوب در شبه‌جزیره یوکاتان مکزیک پرداخته‌اند. این برخورد باعث ایجاد انفجاری به قدرت ۱۰ میلیارد برابر بمب اتمی هیروشیما و انقراض سه‌چهارم موجودات زنده روی زمین شد.

یافته‌های جدید:

منشا فضایی: تجزیه و تحلیل‌های جدید نشان می‌دهند که سیارک عامل این انفجار ممکن است از بیرون منظومه شمسی آمده باشد. دکتر ماریو فیشر-گود و تیمش از دانشگاه کلن با بررسی روتنیم‌های رسوب‌کرده در لایه‌های رسی دهانه چیکشلوب و سایر دهانه‌ها، به این نتیجه رسیدند که این سیارک از نوع کربنی «سی» (C) بوده است.

نسبت‌های ایزوتوپی: نسبت‌های ایزوتوپی روتنیم در لایه‌های رسی به نسبت‌های موجود در سیارک‌های کربنی تطابق دارد، که نشان می‌دهد منشأ این سیارک می‌تواند از خارج منظومه شمسی و از مناطق دورتر از مدار مشتری باشد.

پیامدهای علمی:

تأثیر بر تکامل: این مطالعه نشان می‌دهد که اگر این برخورد کیهانی رخ نمی‌داد، روند تکامل زندگی بر روی زمین ممکن بود به شکل کاملاً متفاوتی پیش برود.

خطرات آینده: محققان هشدار می‌دهند که اگر سیارک‌های مشابهی دوباره وارد منظومه شمسی شوند، شناسایی و تغییر مسیر آن‌ها ممکن است به چالش بزرگی تبدیل شود. شناسایی زودهنگام این سیارک‌ها برای پیشگیری از تهدیدات مشابه ضروری است.

نتایج این تحقیق در نشریه علمی «ساینس» منتشر شده و به روشن شدن ابعاد جدیدی از تاریخ زمین‌شناسی و تأثیرات کیهانی بر زندگی روی زمین کمک کرده است.

نظر شما