کشف دندان ۱۸۰ هزار ساله در غار قلعه‌کرد، رازهای جدیدی از تاریخ ایران را فاش کرد
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

کشف دندان ۱۸۰ هزار ساله در غار قلعه‌کرد، رازهای جدیدی از تاریخ ایران را فاش کرد

آوج - در کشفیات باستان‌شناسی اخیر در غار قلعه‌کرد آوج، یک دندان کودک با قدمتی حدود ۱۸۰ هزار سال کشف شده است. این یافته ارزشمند، پنجره‌ای جدید به سوی تاریخچه سکونت انسان در فلات ایران گشوده است.

حامد وحدتی‌نسب، سرپرست کاوش‌های این غار تاریخی، با اعلام این خبر هیجان‌انگیز، اظهار داشت که هنوز گونه دقیق این دندان مشخص نشده و مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا متعلق به انسان نئاندرتال یا انسان هوشمند بوده، در دست انجام است.

در صورتی که این دندان به انسان نئاندرتال تعلق داشته باشد، این پنجمین بقایای نئاندرتالی است که در فلات ایران کشف می‌شود و اطلاعات ارزشمندی را درباره زیستگاه و ویژگی‌های این گونه انسان‌تبار در منطقه به ما می‌دهد.

اهمیت این کشف:

  • تعیین قدمت سکونت انسان در ایران: این یافته، نشان می‌دهد که قدمت سکونت انسان در فلات ایران به مراتب بیشتر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد.
  • کشف رازهای تکامل انسان: با مطالعه این دندان، می‌توان اطلاعات بیشتری درباره تکامل انسان و مهاجرت‌های اولیه انسان‌ها به دست آورد.
  • توسعه دانش باستان‌شناسی ایران: این کشف، گامی مهم در جهت توسعه دانش باستان‌شناسی ایران و شناخت بهتر تاریخ و تمدن این سرزمین است.

کشف این دندان ۱۸۰ هزار ساله، نشان از غنای تاریخی و فرهنگی منطقه آوج و فلات ایران دارد و نویدبخش کشفیات جدیدتری در آینده است.

نظر شما