کرواسی در پی افزایش تنش‌های منطقه‌ای خدمت سربازی را اجباری می‌کند
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

کرواسی در پی افزایش تنش‌های منطقه‌ای خدمت سربازی را اجباری می‌کند

کرواسی اعلام کرده است که از اول ژانویه سال آینده میلادی، خدمت سربازی را به صورت اجباری دوباره به اجرا خواهد گذاشت. این تصمیم به دنبال افزایش تنش‌های منطقه‌ای و تهدیدات امنیتی به ویژه پس از تجاوز روسیه به اوکراین اتخاذ شده است.

ایوان آنوسیچ، وزیر دفاع کرواسی، گفت که طرح خدمت سربازی دو ماهه از ابتدای سال آینده به اجرا درخواهد آمد. این طرح به‌ویژه در شرایطی اجرا می‌شود که رقابت‌های تسلیحاتی و افزایش قدرت نظامی در بالکان، منطقه‌ای که در دهه ۱۹۹۰ شاهد جنگ‌های خونین بود، شدت یافته است.

خدمت سربازی اجباری که از سال ۲۰۰۸ به حالت تعلیق درآمده بود، به دلیل نیاز به تقویت آمادگی نظامی در برابر تهدیدات جاری دوباره به اجرا درخواهد آمد. وزیر دفاع کرواسی همچنین اشاره کرد که حقوق سربازان و افسران ارتقا یافته و مدرن‌سازی و تجهیز نیروهای مسلح طبق برنامه‌ریزی‌های پیشین و هماهنگی با ناتو در حال انجام است.

در پی افزایش تنش‌ها، سایر کشورهای اروپایی نیز به بررسی یا اجرای مجدد خدمت سربازی اجباری پرداخته‌اند. برای مثال، لتونی سال گذشته در پاسخ به تهدیدات ناشی از حملات روسیه به اوکراین، خدمت سربازی اجباری را احیا کرد. همچنین، صربستان و دانمارک در حال بررسی یا اجرای برنامه‌های مشابه هستند و کشورهای دیگری مانند فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز پیشنهادهایی برای برقراری یا اجباری کردن خدمت سربازی مطرح کرده‌اند.

نظر شما