وضعیت انتقال گاز روسیه از طریق اوکراین و آینده تأمین انرژی اروپا
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

وضعیت انتقال گاز روسیه از طریق اوکراین و آینده تأمین انرژی اروپا

در اوایل این هفته، تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی نشان داد که خسارات قابل توجهی به برخی از تأسیسات سودژا پس از درگیری در منطقه وارد شده است. با این حال، گازپروم اعلام کرده که انتقال گاز همچنان از سودژا و از طریق اوکراین ادامه دارد و اپراتورهای شبکه در اتریش و مجارستان تأیید کرده‌اند که عرضه بدون وقفه باقی مانده است.

تحلیلگر ریستاد انرژی، کریستوف هالسر، به الجزیره گفت که جریان گاز روز پنجشنبه با ۵.۸ درصد کاهش به ۳۷.۲۵ میلیون متر مکعب رسید، اما در روز جمعه با ۳.۲ درصد افزایش به ۳۸.۵ میلیون متر مکعب رسید. سودژا تنها مرکز ترانزیت در روسیه است که هنوز گاز را از مسیر اوکراین صادر می‌کند، در حالی که کی‌یف از ماه مه ۲۰۲۲ دریافت گاز از هاب سوخرانوفکای روسیه را متوقف کرده است.

در حال حاضر، نه اوکراین و نه روسیه تمایلی به پایان دادن به انتقال گاز از طریق سودژا ندارند، به شرط آنکه زیرساخت‌های مربوطه آسیب نبیند. اگر قرارداد ۵ ساله ترانزیت گاز بین مسکو و کی‌یف که در دسامبر ۲۰۱۹ امضا شده، به پایان برسد، جریان گاز روسیه از طریق اوکراین متوقف خواهد شد. با این حال، هیلگنستاک معتقد است که بسته شدن جریان گاز پیش از موعد به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

در سال ۲۰۲۳، اوکراین ۱.۵۴ میلیارد دلار در هزینه ترانزیت گاز روسیه دریافت کرد، و در سه ماه اول سال ۲۰۲۴، ۳۹۲ میلیون دلار دریافت کرده است. اتحادیه اروپا در تلاش است تا وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهد و کشورهای مجارستان، اسلواکی و اتریش به عنوان خریداران اصلی گاز روسیه شناخته می‌شوند. اتریش تقریباً تمام گاز خود را از روسیه تأمین می‌کند و در حال تلاش برای یافتن گزینه‌های جایگزین است.

مجارستان و اسلواکی نیز در حال آماده‌سازی برای توقف احتمالی واردات گاز روسیه از طریق اوکراین در پایان سال ۲۰۲۴ هستند. مجارستان اخیراً با ترکیه قراردادی برای واردات گاز از طریق خط لوله ترک استریم امضا کرده است، اما این گاز نیز منبع آن از روسیه است.

آینده بلندمدت صادرات گاز روسیه به اروپا نامشخص است و ترک استریم به عنوان خط لوله اصلی آینده گاز روسیه به اروپا در نظر گرفته می‌شود، هرچند که ظرفیت آن محدود است. در نتیجه، ال‌ان‌جی و انتقال آن از طریق کشتی به عنوان گزینه اصلی دیگر برای صادرات گاز روسیه به اروپا باقی خواهد ماند، با فرانسه، هلند و اسپانیا که از بزرگ‌ترین خریداران ال‌ان‌جی هستند.

نظر شما