بحثی درباره مسائل و مشکلات کلان شهرها قسمت آخر گسترش تنگناها
یکشنبه 10 تیر ,1375 30 ژوئن ,1996 سال چهارم , شماره 1006
کارشناسان بهزیستی شرایط بهداشت در شهرهای بسیار بزرگ را موردتوجه
جدی قرارداده اند. جوناتان من مدیر پیشین سازمان بهداشت جهانی
WHO مدعی است که بشریت در یک حالت ترک مخاصمه با بیماریهای عفونی
بسر می برد و چنانچه زیربنای شهر سقوط کند, این موازنه هر آن ممکن
است با کوچکترین اصطکاک به هم بخورد. به باور مابیماریهای
همه گیر مدتهاست مهارشده و بشریت بر آن غلبه پیداکرده است, ولی
به ظن قوی این آفات خانمان سوز دو باره باشکلی هولناک سر در
می آورند. با ملاحظه چنین شواهدی, شهرهای بزرگ نگرانیهای رفاهی را در
بر دارند که باید با آنها بطور قاطع برخورد شود. شهرهایی مانند
نیویورک یا لوس آنجلس به بالاترین حد رشد خود رسیده اند وگذر از آن
برای آنها مخاطره آمیزاست. ساکنین شهر نیویورک حداکثر مالیات را
به دولت می پردازد ولی باز هم از آینده خویش بیمناکند. طبق
ارزیابی ای که بوسیله روزنامه نیویورک تایمز صورت گرفته, بیش از
نیمی از ساکنین شهر بطور جدی در اندیشه ترک شهر در آینده نزدیکی
می باشند.
به آلمان برمی گردیم. اقدامات توسعه شهری از سده گذشته آغازگشت.
امروزه بیش از سه چهارم از مردم این سامان در جوامع شهری زندگی
می کنند و اگربخواهیم یک نمودار صادقانه ازانرژی را ارائه دهیم
به زودی روشن می شود که رونمای درخشان هربنایی, به قیمت از دست
رفتن یک سهم عمده از اکولوژی تمام شده است! اما این مشکل صرفا
منحصر به آلمان نیست . 25 کشورثروتمند که همگی از اعضای سازمان
همکاریهای اقتصادی و توسعه OECD هستند 60 تا 80 درصد از کل منابع
انرژی خود را در شهرهای خویش مصرف می کنند. از این رو روشن می شود که
حمایت از موقعیت اقلیمی جهان فراتر از شرایط اقلیمی محلی است. در
گردهمایی هایدلبرگ, کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی و
توسعه پذیرفتند که در موردمصرف بهینه انرژی خود را متعهد
می دانند و هدف آنها کاستن ازمیزان درصد تبخیر دی اکسید کربن دست
کم به میزان 20 درصد تاسال 2005 خواهدبود اما این امر موقعی
تحقق می یابد که محدودیت جدی درامر ترافیک برای خودروهای شخصی اعمال
گردد.
در هر حال نقش رهبری به منطقه غیر اروپایی داده شده است که مدت
چندین دهه فعالیت خود را در ساختن اتومبیل متمرکزنموده است.
درقانون هوای پاک ACT AIR ClEAN ایالت کالیفرنیا متعهد شده است که
از سال 1997 به بعد دو در صد از اتومبیل های تولید کارخانجات
اتومبیل سازی خود را عاری از هرگونه مواد آلاینده بسازد و این نسبت
به تدریج به ده در صد افزایش خواهد یافت.
نظر شما