بسته اخبار علم و فناوری
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

بسته اخبار علم و فناوری

۱. گزینه عجیب درمان دیابت با منشأ اعماق مرموز اقیانوس
دانشمندان در اعماق اقیانوس، جایی که برخی از مرگبارترین موجودات زندگی می‌کنند، راهکاری غیرمنتظره برای مبارزه با دیابت یافته‌اند. حلزون دریایی مخروطی (Conus geographus) که به داشتن نیش کشنده معروف است، ماده‌ای در سم خود دارد که مشابه هورمون انسانی بوده و می‌تواند برای درمان دیابت و اختلالات هورمونی مفید باشد.

۲. نجات تالاب انزلی با حباب‌های نانویی
یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از سامانه نانوکلر، موفق به تصفیه پساب و تأمین آب اراضی کشاورزی شده است. این فناوری اکنون برای رفع آلاینده‌های تالاب انزلی نیز در حال بررسی و استفاده است.

۳. تشکیل کنسرسیومی برای رفع چالش نیروگاه شازند اراک
به منظور کاهش آلودگی‌های نیروگاه شازند اراک، کنسرسیومی از شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شده است. این کنسرسیوم راهکارهای فناورانه از جمله اصلاح سوخت، کاهش آلایندگی گازهای خروجی و افزایش راندمان نیروگاه را ارائه خواهد داد.

۴. خنک‌کاری تراشه‌ها با فن یک میلی‌متری
یک فن یک میلی‌متری که قابلیت نصب بر روی تراشه‌ها را دارد، می‌تواند در گجت‌های بسیار نازک مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها تعبیه شود و از داغ شدن آنها جلوگیری کند.

۵. تجهیز ۱۰۰ گلخانه با فناوری نانو حباب
بیش از ۱۰۰ گلخانه در کشور با تجهیزات نانو حباب تجهیز شده‌اند. این فناوری به افزایش بهره‌وری در این گلخانه‌ها کمک کرده و موجب بهبود شرایط رشد گیاهان شده است.

۶. اثرات طولانی‌مدت ضربه مغزی خفیف
تحقیقات جدید نشان داده که حتی یک ضربه مغزی خفیف می‌تواند اثرات طولانی‌مدتی بر عملکرد و رفتار مغز افراد سالم داشته باشد. این مطالعه به درک بهتر از آسیب‌های مغزی و تأثیرات آن بر خواب، حافظه و عملکردهای رفتاری کمک می‌کند.

۷. معرفی تسلا سایبرتراک نظامی با ژنراتور سوخت جت
شرکت ارشمیدس دیفنس نسخه نظامی از تسلا سایبرتراک را با نام ارشمیدس استینگ معرفی کرده است. این خودروی ضدگلوله طی همکاری با شرکت آپ‌فیت توسعه یافته و دارای ژنراتور سوخت جت است که آن را به یک وسیله نقلیه پیشرفته نظامی تبدیل می‌کند.

نظر شما