سازمان جهانی بهداشت: آیا با افزایش موارد آبله میمون، همه‌گیری دیگری در راه است؟
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

سازمان جهانی بهداشت: آیا با افزایش موارد آبله میمون، همه‌گیری دیگری در راه است؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در واکنش به افزایش موارد آبله میمون، تأکید کرده است که این بیماری به معنای شیوع یک همه‌گیری جهانی دیگر مانند کووید-۱۹ نیست. هانس کلوگه، مدیر اروپایی WHO، بیان کرد که با وجود نیاز به تحقیقات بیشتر درباره نوع مسری‌تر و خطرناک‌تر آبله میمون با نام «clade 1b»، اقدامات کنترلی موجود می‌تواند از شیوع گسترده این بیماری جلوگیری کند.

سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر در ژوئیه ۲۰۲۲ درباره سویه ضعیف‌تر آبله میمون با نام «clade 2b» که بیشتر مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، وضعیت اضطراری اعلام کرده بود. این وضعیت در مه ۲۰۲۳ لغو شد.

کلوگه خاطرنشان کرد که اقدامات بهداشت عمومی و واکسیناسیون به کنترل بیماری کمک کرده و خطر گسترش آن در میان عموم مردم کم است. او افزود که پاسخ به نگرانی‌های مردم درباره قرنطینه یا وقوع یک همه‌گیری جدید مشابه کووید-۱۹ منفی است.

با این حال، متخصصان معتقدند که راه‌های انتقال آبله میمون هنوز کاملاً مشخص نیست و تحقیقات بیشتری لازم است. سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که تنها افرادی که در معرض خطر هستند واکسن بزنند و استفاده از ماسک را ضروری نمی‌داند.

نظر شما